KoordinatorÅ koordinere betyr “å få til å virke sammen”. Det innebærer å se tjenester i sammenheng for å oppnå helhet og sammenheng i tilbudet på flere nivåer. Hva er en koordinator? En koordinator bidrar til samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan. Hva er en individuell plan? En individuell plan er et planleggingsdokument og en strukturert samarbeidsprosess. Planen skal oppdateres kontinuerlig og være et dynamisk verktøy i koordinering og målretting av tjenestetilbudet. Den individuelle planen gir deg ikke større rett til helse- og omsorgstjenester enn det som følger av det øvrige lovverket. Det er valgfritt om du vil ha individuell plan. Hvem gir tjenesten? Vi forsøker å finne koordinatorer som er kjent for deg. Disse kan være fysioterapeut, ergoterapeut, helsesykepleier eller personal fra din avlastningstjeneste. Kan jeg få tjenesten? Du kan ha rett på tjenesten dersom du har behov for bistand til å koordinere et langvarig- og sammensatt tjenestebehov av kommunale helse- og omsorgstjenester Hva forventes av deg? At du deltar aktivt i utformingen av dine mål og ønsker for egen utvikling. Du kan komme med ønske om hvem som skal være koordinator, men det er koordinerende enhet som tildeler koordinator etter kapasitet hos den enkelte tjenesteutøver. Hva kan du forvente av oss? at vi tilrettelegger for at bruker og pårørende deltar i arbeidet avklare forventninger og ansvarsforhold sikre informasjonsflyt og dialog med bruker og pårørende gjennom hele prosessen sikre helhetlig kartlegging med utgangspunkt i brukers mål, ressurser og behov sikre samordning av tjenestetilbudet og god fremdrift i arbeidet med individuell plan sikre felles forståelse av målene i planprosessen initiere, innkalle og eventuelt lede ansvarsgruppemøter knyttet til individuell plan og koordinering følge opp, evaluere og oppdatere plandokumentet Hvordan søke og henvende deg om tjenesten? Det søkes ikke om en spesifikk tjeneste, men om helse- og omsorgstjenester. Du beskriver ditt hjelpebehov, eller en av dine pårørende gjør det på vegne av deg. Når søknaden er mottatt av helseforvaltningen blir du kontaktet innen 14 dager, enten ved at du får brev hjem eller via telefon. Forventet saksbehandlingstid vil bli oppgitt.Gå til søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester