Alt arbeid med barn og unge skal preges av et positivt og kjærlig syn på dem, deres familier og andre i laget rundt dem. Gjennom vårt arbeid formidler vi at vi bryr oss og at ingen familier skal stå alene i det som er vanskelig. Vi klarer å se det beste i familier uten å miste synet av det som er vondt og vanskelig.
Kids do well if they can (Ross Greene)
«Dårlig oppførsel» kan ikke tillegges barns/unges personlighet, men er et uttrykk for at barn/unge ikke kan eller har lært å håndtere utfordringer på en mer hensiktsmessig måte. Vi søker etter å forstå behov framfor å endre atferd.
Barn og unge er aktive og kompetente deltakere i sitt eget liv
Når vi involverer oss i barn og unges liv, gjør vi det med ydmykhet og respekt uten å ta over eller umyndiggjøre. At barn/unge og familier trenger hjelp, betyr ikke at de er hjelpeløse. Vi trenger barns og unges deltakelse for å kunne være gode i jobben vår.
Vi skaper inkluderende og mangfoldige fellesskap
Fellesskap, tilhørighet og deltakelse er forutsetninger for god helse og en viktig ramme for læring. Et raust fellesskap og en romslig definisjon av «normalen» er både helsefremmende, utviklingsfremmende og forebyggende.
Barn og unge forstås i kontekst av deres familie, venner, kultur og økonomiske situasjon.
Vi søker etter å se hele mennesker, og anerkjenner begrensningene i egne fortolkninger basert på avgrensede fagområder. Vi forstår at det levde liv er komplekst og er åpne for nye perspektiver som utvider vår forståelse. For å se hele barnet/ungdommen trenger vi å samhandle med hverandre og med familien selv.