Steg 6: Fyll ut søknaden og send inn
Du kan enten søke digitalt eller på papir.
Pass på at søknaden er komplett når du sender den til kommunen, så sparer du masse ekstraarbeid!
Krav til dokumentasjon
Vent minst to uker for eventuelle nabomerknader, og send inn dokumentasjon til kommunen.
Krav til dokumentasjon finner du her.
Kontroller søknaden
Bruk gjerne vår sjekkliste for å kontrollere at du har med det som er nødvendig i søknaden. Her er sjekkliste for komplett byggesøknad. (PDF, 406 kB)
Innsending av digital post
Sandefjord kommune bruker et fullelektronisk arkiv- og saksbehandlingssystem. Det vil si at all inngående post - både e-post og papirpost – blir omgjort til elektroniske filer. Hvordan den elektroniske posten er tilrettelagt er med på å avgjøre hvor lang tid vi bruker på å registrere den, og hvor oversiktlig den er for saksbehandlerne.
Send inn kun ett eksemplar av dokumentasjonen; enten via byggsøk, som e-post eller papir. Vi ber om at det ikke sendes både elektronisk og papir da dette gir merarbeid for kommunen.
Søknaden skal sendes inn med søknadsskjema og ytterligere dokumenter som separate vedlegg i en forsendelse. Dokumenter kan ikke sendes som zippede filer. Dokumenter må ligge riktig vei ved visning.
Hvert dokument må være egen fil (med unntak) og ha en god navngiving
Eksempel på rekkefølge:
- Søknadsskjema
- Opplysninger om tiltakets ytre rammer
- Situasjonsplan
- Ledningsplan
- Utomhusplan
- Planer (én fil for hver tegning)
- Snitt (én fil for hver tegning)
- Fasader (én fil for hver tegning)
- Eksisterende tegninger (samlet i én fil)
- Skjemaer for nabovarsling, evt. nabomerknader og søkers kommentarer (samlet i én fil)
- Nabosamtykke (r)
- Erklæringer om ansvarsrett (én fil for hvert foretak)
- Gjennomføringsplan med versjonsnummer
- Redegjørelse inkludert estetisk redegjørelse
- Søknad om dispensasjon med begrunnelse
For innsending av byggesøknader kan du bruke:
E-post: postmottak@sandefjord.kommune.no.
Følger du denne veiledningen blir registreringsarbeidet enklere og det går raskere.
Innsending av papirpost
Det er også mulig å sende inn/levere en papirversjon av søknaden om du ikke ønsker å benytte elektronisk kommunikasjon. Ved innsending av papirpost er det viktig å bruke ark av normal tykkelse, slik at de kan scannes uten problemer. Tykke ark kan fort bli ødelagt under scanningen.
Søknaden kan sendes til:
Sandefjord kommune, Postboks 2025, 3202 Sandefjord.