Opprettelse av ny grunneiendom innebærer to prosesser:
- Søknad
- Oppmålingsforretning
Du kan bestille begge tjenestene samtidig. Skjemaet er det samme for begge tjenestene
Slik søker du om opprettelse av ny grunneiendom
Kommunen skal behandle søknad om oppretting av ny eiendom (deling).
For å søke om fradeling - oppretting av matrikkelenhet må du fylle ut alle skjema listet opp nedenfor.
- Søknadsskjema (PDF, 560 kB)
- Situasjonskart
- Nabovarsel, opplysninger gitt i nabovarsel og kvittering for sendt nabovarsel.
Situasjonskart over eiendommen skal ikke være eldre enn 1 år. For samtlige parseller skal det tegnes inn nye delelinjer/eiendomsgrenser, foreslått hus- og garasjeplassering, uteareal, avstand til nabo og vei, avkjørsel, parkerings- og snuplassareal, samt plass til renovasjonsdunker. Dette gjelder også for gjenværende tomt. Atkomst må markeres på kartvedlegg.
Ved utkjøring på privat vei eller over annens eiendom må det foreligge erklæring om veirett.
Dersom søknaden ikke oppfyller kravene i lov eller plan kan det søkes om dispensasjon. Det er søkers ansvar å dokumentere grunner for dispensasjon.
Søknaden skal inneholde
- Søknadsskjema
- Situasjonskart
- Skjema om opplysninger gitt i nabovarsel
- Kvittering for nabovarsel
- Dokumentasjon på tilkobling til vann og avløp, samt tilstrekkelig slokkevann.
- Eventuell erklæring om veirett
- Eventuell søknad om dispensasjon
Etter at vedtak om tillatelse til deling foreligger, gjennomføres en oppmålingsforretning.
Oppmålingsforretning
Oppmålingsforretning avholdes av kommunen og går ut på å klarlegge og beskrive grenser og rettigheter før matrikkelføring og eventuell tinglysing. Etter gjennomført oppmålingsforretning og matrikulering sender kommunen melding til tinglysing.
Landmålere kaller inn partene med 14 dagers frist til fremmøte, og administrerer grenseoppgangen i marka. Grensepunktene blir merket, nye grenser registres i eiendomsregisteret og nytt bruksnummer tinglyses.