Vandring med nærmiljøutvalg

1 Vesterøya mandag 07.09.20

Til stede:

Vesterøya nærmiljøutvalg ved leder Cecilie Langli og 4 representanter til

• Sandefjord kommune: prosjektleder Inger Line Birkeland og Gry Auberg Gulliksen

Stikkord

• Roabukta - Sentralt grøntområde

• Mange båtplasser og småbåtbrygger. På de fleste bryggene kan allmennheten ferdes fritt. På en brygge er adkomsten stengt med port og gjerde.
  • Viktig å bevare som åpent grøntområde der en får kontakt med sjøen.
  • Bør strammes opp, og ryddes i vegetasjon. Prega av villnis, naboer dumper hageavfall.
  • Håndheve slik at ikke båthengere oppbevares på land hele båtsesongen
  • Sjekke opp eierskap og bruk av bygninger, hvem har rettighet og tilgang til hva
  • Ønsker ikke at det tilrettelegges for flere bygninger.
  • Gjennomgang av informasjon på stedet, bør være tavle med informasjon om adferdsregler
  • Kan med fordel tilrettelegge mer for allmenhetens trivsel ved å sette ut flere benker og få gode bademuligheter.
  • Odden helt sørvest har fine fjellpartier og kan være attraktiv for bading og opphold. Bør etableres adkomst for gående, svært utilgjengelig i dag.
  • Opprettholde allmennhetens muligheter til å sette ut småbåter fra henger til sjø via slip

• Nærmiljøutvalget er opptatt av Korsvik, Asnes og Tangen, og lure på om det ville være hensiktsmessig/ønskelig å utvide planområdet for «indre fjord» til å omfatte disse områdene også.

• Merke allment tilgjengelige stier for gående
  • Stitrasé merkes i henhold til merkehandboka.
  • Enkel tilrettelegging som klopper og trinn.
  • Merke smett ned til sjøen, slik at allmennheten blir klar over muligheten for adkomst.
  • Sammenhengende merka til i sjøkanten fra Sandefjord sentrum og videre utover forbi Langeby, Vøra og til Folehavna, i sjø både mot Sandefjordsfjorden og Mefjorden.
  • Det legges til rette slik at kyststi inngår i rundløyper, for eksempel i sammenheng med løypenett i Kariåsen.
  • Lys i mye brukte traseer som er effektive snarveier for gående. For eksempel gjennom Korsvik
  • Svingen (krysset Veløyveien/Asnesveien) oppleves utrygt og uoversiktlig. Busstoppet er midt i krysset, biler parkerer ved kiosken.
  • Barn på sykkel, sparkesykkel og gående. Innspill til mobilitetsplan, men også viktig punkt dersom kyststi må merkes langs veien.

Bakgrunn:

• Sandefjord kommune har startet arbeid med plan for rekreasjon og tilgjengelighet langs indre del av Sandefjordsfjorden. Forutsatt videre politiske vedtak, arbeides det med formål å oppnå en plan hjemla i plan og bygningsloven. Dette innebærer også varsel, medvirkning og høringsprosesser fram mot endelig plan. Uformell vandring med nærmiljøutvalgene i hver skolekrets blei gjennomført i september for å få en god dialog på et tidlig tidspunkt og på en hensiktsmessig tid av året og bevisstgjøring av muligheter og behov som planen bør ivareta