Spørsmål og svar til HØP 24-27

1 Arne Larsen, representant i råd: Forklaring på talloppstilling BOA driftsbudsjett

Hva som ligger bak endringene i talloppstillingen for endringene i driftsbudsjettet til BOA presentert i Framsikt. Her framkommer det lite «rådsmedlemsvennlige» beskrivelser – eksempelvis «Kjøp av varer og tjenester som inngår i kommunal egenproduksjon» (reduseres fra 12 mill til 6,5) i perioden, samt «Kjøp av varer og tjenester som erstatter kommunal egenproduksjon» (som øker fra 32 mill til 42 mill i perioden).

Svar:

Kjøp av varer og tjenester som inngår i kommunal egenproduksjon omfatter alle utgifter til kjøp av varer og tjenester som benyttes i kommunens egenproduksjon av tjenester. Det vil si alle ordinære drifts- og vedlikeholdsutgifter, samt kjøp av inventar og utstyr. Det vises til en reduksjon i budsjettet fra 12 millioner til 6,5 millioner. De 12 millionene gjelder regnskapstall fra 2022. Budsjettet i perioden reduseres fra 7,4 mill. kr i 2023 til 6,5 millioner fra 2024. Ordningen for støttekontakt overføres fra HSO til KIF og derfor overføres budsjettmidler kr. 900 000,-  til nytt ansvarssted.

Når det gjelder kjøp av varer og tjenester som erstatter kommunal egenproduksjon, så er dette betaling for tjenester utført av andre offentlige institusjoner og betaling for tjenester utført av private aktører. For BOA gjelder dette i hovedsak kjøp av plasser hos private leverandører. Økningen i budsjett skyldes kjøp av nye plasser fra ECURA og SIGNO.