8 Bjørn Ole Gleditsch (H): Bevilgning til bil og maskin
Investeringer i bil og maskinpark utgjør et betydelig beløp hvert år. Hva er konsekvensene av å redusere de årlige beløpene med eksempelvis 5 millioner kroner?
Svar:
Bevilgningen til biler og maskiner kan spesifiseres slik:
Det som gjelder «utenfor selvkost» er utskifting av eksisterende biler og maskiner.
«Økt antall biler til HSO» skyldes i stor grad demografisk utvikling og økt antall biler til blant annet hjemmetjenestene.
Selvkost omfatter utskifting av biler og maskiner som benyttes på områdene vann, avløp, renovasjon og feie.
Vurderingen nedenfor begrenses til bevilgningen «utenfor selvkost», siden endring av bevilgningen til selvkost også vil få konsekvenser for beregning av gebyrene for 2024. En eventuell endring på dette området bør avventes til neste handlings- og økonomiplan.
«Økt antall biler til HSO» skyldes demografisk utvikling og vurderes og være nødvendig for å følge utviklingen i tjenestene innenfor HSO-området.
Utenfor selvkost
I denne handlings- og økonomiplanen er det planlagt utskifting av 137 biler og 15 større maskiner, i tillegg kommer utskifting av småmaskiner og utstyr innenfor veidrift og grøntvedlikehold.
Av bilene som skal skiftes, er det planlagt utskifting av 104 fossile biler til nullutslippsbiler. De resterende bilene som skiftes ut er allerede utslippsfrie biler.
Det er ikke rom for å skifte alle fossile biler i denne handlings- og økonomiplanperioden og arbeidet med utskifting til nullutslippskjøretøy må fortsette også etter 2027. Når det gjelder utskifting av maskiner gjøres det fortløpende vurderinger i forhold til om markedet kan tilby maskiner som dekker brukernes behov. Utskiftningstakt vurderes ut fra kjøretøyets garantitid, drifts- og vedlikeholdskostnader.
Dersom bevilgningen reduseres med 5 mill. kr i året vil det ta vesentlig lengre tid å gjennomføre anskaffelse av el-biler som erstatter fossile kjøretøy. Dette vil dermed øke klimagassutslippene fra kommunens egen virksomhet.
Utover de miljømessige konsekvensene, vil en redusert utskiftingstakt også medføre økt behov for vedlikehold og reparasjon av kjøretøyparken. Ved reparasjon og vedlikehold vil ikke bilen eller maskinen være disponibel i tjenesteproduksjonen, som også vil få negative konsekvenser for dette.
Oppfølgingsspørsmål
Sigurd Brennsæter (Krf): Oppfølgingsspørsmål bil og maskin