Spørsmål og svar til HØP 24-27

10 Bjørn Ole Gleditsch (H): Omsorgsboliger i Stokke

Omsorgsboliger i Stokke gjennomføres som en kommunal investering. Utvidelsen ved Solvangsenteret ble utført av boligstiftelsen. Hva er de økonomiske konsekvensene for kommunen dersom investeringen i omsorgsboligene i Stokke blir utført av en boligstiftelse.

Svar:

Kort kommentar til spørsmålstilling:

Slik det framgår av «spørsmål og svar» vil administrasjonen svare på alle spørsmål som kommer inn via skjemaet, men spørsmål som krever analysearbeid, større undersøkelser og utredninger kan ikke forventes svart ut via nettsiden. Spørsmålet er besvart, men dersom ytterligere saksopplysninger etterspørres kan det skje i form av verbalvedtak ved behandlingen av handlings- og økonomiplanen.

Innledende kommentarer:

Innledningsvis nevnes at Solvangsenteret eies av boligstiftelsen, og at utvidelsen derfor ble foretatt av stiftelsen.

Det gjøres også oppmerksom på at det den 1. januar 2023 trådte ny lov i kraft som omhandlet avvikling av boligstiftelser uten å følge de ordinære regler for opphevelse eller omdanning. Kommunedirektøren tar sikte på å legge frem en sak om denne lovendringen skal få betydning for framtiden for de kommunale boligstiftelsene i Sandefjord. Dersom utfallet av slik behandling innebærer at de kommunale boligstiftelsene skal avvikles, kan det være lite hensiktmessig at prosjektet utføres av en av boligstiftelsene.

Prosjektet omfatter oppføring av 40 omsorgsboliger og arealer til dagaktivitetssenter, base for hjemmesykepleie, familiesenter og frisklivsentral.

Økonomiske konsekvenser:

Husbanken - investeringstilskudd

Dersom boligstiftelsen, eller en annen utbygger, skal bygge omsorgsboligene, vil Sandefjord kommune kunne søke om investeringstilskudd fra Husbanken på lik linje som om kommunen selv bygger og eier boligene. Dette utgjør dermed ingen reell  økonomisk forskjell.

Kostnader for kommunen i de to alternativene:

Kapitalkostnadene vil minst bli de samme (kommunen får svært rimelige lån sammenliknet med alle andre), og det kan forventes et lite påslag på administrasjon i tillegg. Kommunen får mindre låneforpliktelser (renter og avdrag), men kommunen må dekke en andel av kostnadene for boligene som ikke dekkes med «gjengs leie» og leie av andre arealer overfor boligstiftelsen.  Det er derfor ikke grunn til å forvente at en utbygging gjennom stiftelsen vil spare kommunen for penger.

Slik det framkommer innledningsvis i dette svaret kan det etterspørres mer presise saksopplysninger knyttet til dette spørsmålet i et verbalforslag. I vårhalvåret 2024 er det primært arbeider knyttet til regulering av tomten som gjennomføres.