Spørsmål og svar til HØP 24-27

13 Cathrine Andersen (Frp): Gebyrer på byggesaksområdet

§ 1.1 Mindre tiltak på bebygd eiendom – jf. SAK10 § 3-1 a og b (f.eks tilbygg <50m2, frittliggende garasje/uthus <70m2 har en gebyrøkning på 40% pr tiltak fra kr 6 500,00 til 9 100,00. Er dette i henhold til selvkost og hva gjør at denne øker spesielt mye?

§ 5.2 Tillegg for dispensasjoner som krever ekstern høring har en økning på 71,88% per dispensasjon fra 3 200,00 til 5 500,00. 

§ 5.3 Tillegg for dispensasjoner som gjelder flere forhold, per dispensasjon utover har også en økning på 71.88% per dispensasjon fra 3 200,00 til 5 500,00.

Er dette i henhold til selvkost og hva gjør at disse har en spesiell økning?

 § 6.1 Oppføring av ny brygge/erstatning for eksisterende brygge har en økning på 45.33% per tiltak 7 500,00 til 10 900,00

Er dette i henhold til selvkost og hva gjør at denne øker spesielt mye?

Det skrives i sak at det i utgangspunktet legges til grunn at gebyrinntektene samlet sett skal gi 100% selvkost, men jeg ønsker en redegjørelse på hvorfor disse gebyrene skiller seg ut i økning og hvorfor man ikke har fordelt dette jevnere.

Svar:

Representanten stiller spørsmål knyttet til økningen på noen av gebyrene på  byggesaksområdet og som gjelder §§ 1.1, 5.2, 5.2 og 6.1. 

I beregningene av gebyrene er det lagt til grunn selvkost som prinsipp, både for gebyrområdet samlet sett og for de enkelte gebyrene. Det skal tilstrebes at de enkelte gebyrene beregnes med utgangspunkt i selvkost. Dette innebærer at gebyret for de enkelte sakstypene som et gjennomsnitt skal reflektere ressursbruken. Hensikten er ikke å sikre en jevn fordeling av gebyrene, men å sikre at gebyret reflekterer tidsbruken (selvkost) på de ulike sakene. 

I kommunestyrets behandling av sak 132/23 Gebyrforskrifter for 2024 for byggesak og eierseksjonering, behandling av private reguleringsforslag og oppmåling, er det foretatt en ny vurdering av tidsbruken for de ulike sakstypene. 

Forrige gang det ble gjort vurderinger av byggesaksgebyrene var i forbindelse med kommunestyrets behandling av sak 005/20. I denne saken ble det gjort mange større og mindre endringer i byggesaksregulativet. Noen av de større endringene omfattet gebyr for leilighetsbygg og næringsbygg. Endringene innebar en reduksjon i gebyrene for slike saker og var den gangen også basert på medgått tid i de ulike sakstypene. 

Konkrete vurderinger knyttet til § 1.1 Mindre tiltak på bebygd eiendom

I forhold til dette gebyret, er det gjort en kartlegging av antall timer som benyttes til behandling for denne sakstypen. Det er et stort spenn i tidsbruk og gebyret reflekterer gjennomsnittet av faktisk tidsbruk. Dette er saker hvor det som regel ikke er profesjonelle søkere som sender inn søknadene og det gir utslag i behov for mer veiledning og tidsbruk da kvaliteten på søknadene er noe lavere enn i saker hvor profesjonelle firma er involvert.

Konkrete vurderinger knyttet til § 5.2 Tillegg for dispensasjoner som krever ekstern høring har en økning på 71,88% per dispensasjon fra 3 200,00 til 5 500,00.   

Etter en konkret vurdering av dette gebyret oppdaget vi at oversendelse av dispensasjoner for ekstern høring var mer tidkrevende enn forutsatt. Det er nå lagt til grunn den faktiske tidsbruken. 

Konkrete vurderinger knyttet til § 5.3 Tillegg for dispensasjoner som gjelder flere forhold

Tidligere gjorde bygningsmyndigheten en samlet vurdering der vi mente hensynene bak bestemmelsen var tilnærmet lik, som for eksempel byggeforbudet i LNF og i 100-metersbeltet langs sjøen. Statsforvalter har opphevet disse vedtakene og gitt tilbakemelding om at ethvert forhold må vurderes separat. Dette krever mer tid og derfor øker også gebyret. 

§ 6.1 Oppføring av ny brygge/erstatning for eksisterende brygge 

I forhold til dette gebyret er det blitt gjort en konkret vurdering av antall timer som ble benyttet for å behandle en slik sak. Dette er saker som ofte krever befaring, og hvor det også er behov for supplerende opplysninger. Behandling av disse søknadene er tidkrevende, noe som har ført til økt gebyr her.