Spørsmål og svar til HØP 24-27

11 Sigurd Brennsæter (Krf): Oppfølgingsspørsmål bil og maskin, spørsmål 8

Oppfølging til spørsmål angående bevilgning til maskinpark; hvor stor del av utskiftninger av bilpark "utenfor selvkost" er nødvendige utskiftninger pga. antatt levealder og økende hyppighet i reparasjoner. 

Mer konkret; er investeringen i bilpark "utenfor selvkost" utbytting av biler som fortsatt er fullt brukbare eller er det et behov for å gå til innkjøp av nye. (Sett bort ifra mål om redusert utslipp i kommunens egen virksomhet).

Svar:

Det er planlagte utskifting av biler, maskiner, klippeaggregater, snøfresere og annet utstyr. I tillegg nye biler til HSO. Slik det fremgår i tabellen i svar på spørsmål #8 utgjør investeringene utenfor selvkost om lag 93 mill. kr netto etter salg av brukte biler og maskiner. Av dette utgjør utskifting av maskiner og annet utstyr om lag 24 mill. kr og biler om lag 59 mill. kr. Om lag 10 mill. kr av investeringer i biler er nye biler til helse, sosial og omsorg knyttet til aktivitetsvekst. Reinvesteringer i biler på om lag 59 mill. kr fordeler seg på om lag 6 mill. kr i reinvestering/utskifting av biler som allerede er elektriske, om lag 51 mill. kr i reinvestering/utskifting av fossile biler og om lag 2 mill. kr der det foreløpig er uavklart om det det blir fossil eller elektrisk drift. 

Alle bilene og maskinene er i drift ved utskifting. Den planlagte utskiftingen er basert på en samlet vurdering av innbyttepris og forventede utgifter til reparasjoner som følge av slitasje og alder. 

Det er stor variasjon i hvordan kommunens biler og maskiner brukes. Det som kjennetegner bilene med hardest bruk, er at det er mange ulike brukere og svært mange start og stopp i løpet av dagen. For de kjøretøyene som har hardest bruk, legges det til grunn at disse byttes etter 4-6 år. I vurderingen legges det også vekt på driftssikkerhet, for å redusere omfanget av reparasjoner og negative konsekvenser for tjenesteproduksjonen. 

Generelt er det slik at bilene ikke må byttes med den frekvens det er planlagt for i denne handlings- og økonomiplanperioden, men behovet for reparasjoner forventes å øke med økende alder og antall kjørte km. Ny teknologi (elbiler) gjør også at det er lagt vekt på at bilene skal byttes innenfor garantitiden, for å unngå store utgifter til nødvendige reparasjoner. 

I forbindelse med formannskapets behandling av handlings- og økonomiplan 2024-2027 i møtet den 5. desember 2023, ble det fremmet flere forslag om redusert bevilgning til utskifting av biler og maskiner i denne perioden. Forslagene om reduksjon varierer i omfang i 4 års-perioden fra  ca. 12 mill. kr til 20 mill. kr og 40 mill. kr. Størrelsen på reduksjon i reanskaffelser vil i tiltagende grad påvirke reparasjonskostnader og driftssikkerheten. Dersom en reduksjon blir vedtatt kan kommunedirektøren komme tilbake med en politisk sak som er basert på erfaring med å benytte bilene lenger og ut over garantitid.