Målgruppe
Alle pasient- og brukergrupper, uavhengig av alder, kan være i målgruppen. Det gjøres en individuell faglig vurdering av din helse og ditt funksjonsnivå. Målet er å kunne bo lengst mulig i eget hjem. Tjenestetilbudet er variert, tar utgangspunkt i dine ressurser og har fokus på hva som er viktig for deg.
Tjenestebeskrivelse
- Gir deg mulighet til å varsle om behov for hjelp ut over eventuelt avtalte besøk
- Det monteres nøkkelboks/elektronisk dørlås i tillegg til alarmen. På sikt skal alle få montert elektronisk dørlås
- Dørlenker og innvendige låser kan ikke være i bruk.
- Trygghetsalarmbrukere tilbys montering av røykvarsling med kobling oppimot 110-sentralen, dersom det ikke allerede er varsling med viderekobling til alarmsentaral/110-sentral på bygget.
Kriterier/vurderinger
- Hjelpetilbudet vil avgjøres ut fra dine konkrete behov og kommunens ressurser. Tjenesten vil bli gitt ut fra det til enhver tid aktuelle hjelpebehov.
- Vurderingsmomenter:
- Stor fallfare, klarer ikke komme seg opp igjen ved egen hjelp
- Alvorlig kronisk sykdom med omfattende funksjonssvikt, eksempel; KOLS, diabetes, hjertesykdom osv.
- Uttalt angstproblematikk
- Klarer ikke å benytte fasttelefon eller mobiltelefon for å varsle om behov for hjelp på grunn av, eksempel; afasi, sterkt redusert syn eller hørsel, nedsatt motorikk eller kognitive utfordringer
- Hvordan skilles det mellom innvilgelse etter forvaltningslovens regler og nødvendig helsetjeneste etter omsorgstjenesteloven: Vil igangsettelse av helsetjenester i hjemmet være nødvendig dersom alarm ikke er montert = alarmen er nødvendig helsetjeneste.
Merknader
- Trygghetsalarm er en servicetjeneste til deg som bor i kommunen og er ikke en lovpålagt tjeneste
- Avtale om ansvar for lading av alarmen inngås mellom deg og utføreravdeling
- Tjenesten er en betalingstjeneste, jamfør forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester. Egenbetalingen er basert på husstandens samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag. Satsene fastsettes årlig av kommunestyret
- Søknad om trygghetsalarm skal avgjøres ut fra en konkret helhetsvurdering basert på opplysninger fra deg eller andre (eksempel; pårørende, helsepersonell og så videre). Det kan gis råd og veiledning i bruk av alternative hjelpemidler som mobiltelefon (eksempel Doro-telefon), trådløs telefon eller private leverandører av trygghetsalarm.
Forventninger til tjenestemottaker
- Alarmsmykket bør bæres/være tilgjengelig hele døgnet
- Boligen er tilgjengelig og merket med husnummer og navn ved inngangsdør
- Ikke røyke ved besøk, eventuelt lufte i forkant av avtalt besøk
- Tilrettelegge for at tjenesten kan utføres, med for eksempel:
- Rydde snø og strø privat vei slik at den er fremkommelig for kommunens personale
- Hunder og andre husdyr holdes adskilt fra de ansatte
Utførere
- Hjemmetjenesten
- Bemannede bofellesskap
Priser
Satsene gjelder fra 01.01.2025
Månedsprisen avhenger av husstandens inntekt.
- Inntekt 0-2 G: gratis
- Inntekt 2-3 G: 506 kr
- Inntekt 3-4 G: 620 kr
- Inntekt 4-5 G: 741 kr
- Inntekt 5 G og over: 792 kr
Hvordan beregnes inntekten?
G refererer til folketrygdens grunnbeløp. Beløpet blir justert hvert år. Inntekten som legges til grunn, er husstandens samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag ved siste tilgjengelige likning pr. 1. januar. Gi beskjed hvis inntekten er vesentlig endret etter siste likning.
Har en i husstanden fått tildelt hjelpestønad fra folketrygden til hjelp i huset, blir denne lagt til inntektsgrunnlaget.
Søknad
Digitalt søknadskjema for trygghetsalarm
Søknadsskjema for utskrift
Klageskjema for utskrift
I Sandefjord kommune er det helseforvaltningen (tidligere bolig- og tjenestekontoret) som vurderer og behandler de aller fleste søknader om helse- og omsorgstjenester. Tjenestebehovet vurderes ut fra dine individuelle behov, og gjeldende lover og forskrifter. For mer informasjon kan du lese om veiledende tildelingskriterier for helse- og omsorgstjenester (PDF, 2 MB)