Velferdsteknologi

Velferdsteknologi er et felles begrep for tekniske produkter som bidrar til økt selvstendighet og mestring av eget liv, sykdom og helse. Om du skal ha velferdsteknologi, og hvilken type du trenger, vil baseres på behovene dine og ønskene du har for å kunne klare deg selv.
 

Målet er at teknologien bidrar til å styrke din evne til å klare deg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Sandefjord kommune ønsker at alle skal kunne bo hjemme så lenge de selv ønsker og det finnes mulighet for det. 

Du må samtykke i å bruke velferdsteknologien som kommunen tilbyr og følger opp. Dersom du ikke samtykker og tiltaket vurderes å være det minst inngripende i situasjonen din, er det mulighet til å fatte vedtak etter reglene i Pasient- og brukerrettighetslovens §4a alternativt §4-6a.

Målgruppe

Et velferdsteknologisk tilbud gjennom kommunale tjenester er spesielt rettet mot deg som har ulike kroniske sykdommer eller funksjonsnedsettelser. Tilbudet gjelder både for hjemmeboende og for personer som mottar heldøgns omsorg.

Tjenestebeskrivelse

  • Velferdsteknologi kan være et forebyggende og et supplerende tiltak
  • Ulike former for teknologiske løsninger kan iverksettes som en erstatning for, eller som et tillegg til, andre tjenester
  • Teknologien skal bidra til at du blir mest mulig selvstendig og opplever stor grad av trygghet.

Kriterier/vurderinger

Når kommunen skaffer og følger opp teknologien gjøres dette i samhandling med deg, pårørende og utførersted. Det fattes vedtak på noen av tjenestene, andre vil være tiltak under allerede eksisterende tjenester. Din samtykkekompetanse er sentralt, det samme er om du motsetter deg tiltaket eller ei. Det gjøres individuelle vurderinger. Vedtak fattes der det følger av lovkrav.

Forventninger til tjenestemottaker

Velferdsteknologiske løsninger endres fortløpende. Dialog, involvering og samhandling mellom pasienten, pårørende og kommunen er sentralt for å nå målene og treffe de riktige tiltakene.

  • En god del utsyr og hjelpemidler kan du anskaffe selv, uten at kommunen er involvert. 
  • Noen løsninger kan kommunen anskaffe og pårørende følge opp. 
  • Noen løsninger både anskaffes og følges opp av kommunen.

Eksempler på ulike teknologier

Trygghetsalarm

Trygghetsalarm følges opp av kommunen og kan brukes av personer i alle aldre som har behov for en ekstra trygghet i hverdagen.

Trygghetsalarm er en mobil trygghetsalarm, som betyr at du kan bruke den utendørs. Når du trykker på alarmen, er det mulig for helsepersonell i hjemmetjenesten å se hvor du er. Helsepersonellet har ikke tilgang til å se hvor du befinner deg uten at du aktivt har trykket på alarmen.

Kommunens ansvar for å svare opp alarmen og rykke ut for å hjelpe deg, men de må begrense seg til kommunens ytre grenser. 

Du kan lese mer om og søke om å få trygghetsalarm her. Det er ikke en lovpålagt tjeneste. Når du søker vil du bli vurdert og det vi deretter fattes et vedtak på tjenesten.

Lokaliseringsteknologi

Lokaliseringsteknologi, i form av GPS, er et tiltak som kan iverksettes i samarbeid med deg og dine pårørende. Det kan også brukes i institusjoner

Dette er en liten sender du for eksempel kan ha på nøkkelknippet eller rundt halsen. Den varsler dine pårørende eller helsepersonell hvis du beveger deg utenfor et vist område. Du kan også trykke på knappen hvis du har gått deg bort.  I tillegg kan andre se hvor du befinner deg dersom du har gått deg bort. 

Tiltaket kan iverksettes i situasjoner der du har problemer med å orientere deg og å finne tilbake. Du må ikke motsette seg tiltaket. Behov meldes til tjenestestedet der du mottar helsehjelp eller til hukommelsesteamet i kommunen  

Digitalt tilsyn

Digitalt tilsyn består av sensorer i ditt hjem, disse erstatter eventuelle fysiske besøk i forbindelse med tilsyn. Det kan brukes i institusjon og private boliger. 

Et digitalt tilsyn vil være en sensor som kan sende varsel til pårørende eller helsepersonell,  ved unormal aktivitet. Dette kan være fall, hvis du ikke ligger i sengen din om natten, og på sykehjem sier den ifra hvis det er noen fremmede på ditt rom. Denne teknologien bidrar til å ivareta ditt privatliv og gi deg og dine pårørende trygghet

Eksempler på digitalt tilsyn kan være:

  • sensorer som sengematter/sensorlaken som registrerer fravær fra seng
  • bevegelsessensorer i rom som detekterer bevegelse
  • døralarm som varsler ved passering
  • falldetektorer som registrerer brå bevegelser etterfulgt av stillstand m.m.

Medisindispenser/medisineringsstøtte

Elektroniske medisindispensere hjelper deg med få rett medisin til rett tid. Du slipper også å få hjemmetjenesten på besøk hver gang du skal ta medisiner. For trygghets skyld blir hjemmetjenesten varslet, og tar kontakt med deg, hvis du ikke tar medisinen din.

Sandefjord kommune har i dag 2 typer dispensere:

  • Multidosedispenser Evondos
  • Pilly

Du kan ikke søke kommunen om å få en medisindispenser. Det er en saksbehandler ved Bolig og tjenestekontoret eller hjemmetjenesten som vurderer om du skal ha en dispenser.

E-lås (Elektronisk dørlås)

Sandefjord kommune benytter elektronisk nøkkelsystem for brukere av tjenester trygghetsalarm og helsetjenester i hjemmet. Elektronisk nøkkelsystem skal sikre at ansatte kommer raskt og sikkert inn til deg når du selv ikke kan åpne døren.