Målet er at teknologien bidrar til å styrke din evne til å klare deg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Sandefjord kommune ønsker at alle skal kunne bo hjemme så lenge de selv ønsker og det finnes mulighet for det.
Du må samtykke i å bruke velferdsteknologien som kommunen tilbyr og følger opp. Dersom du ikke samtykker og tiltaket vurderes å være det minst inngripende i situasjonen din, er det mulighet til å fatte vedtak etter reglene i Pasient- og brukerrettighetslovens §4a alternativt §4-6a.
Målgruppe
Et velferdsteknologisk tilbud gjennom kommunale tjenester er spesielt rettet mot deg som har ulike kroniske sykdommer eller funksjonsnedsettelser. Tilbudet gjelder både for hjemmeboende og for personer som mottar heldøgns omsorg.
Tjenestebeskrivelse
- Velferdsteknologi kan være et forebyggende og et supplerende tiltak
- Ulike former for teknologiske løsninger kan iverksettes som en erstatning for, eller som et tillegg til, andre tjenester
- Teknologien skal bidra til at du blir mest mulig selvstendig og opplever stor grad av trygghet.
Kriterier/vurderinger
Når kommunen skaffer og følger opp teknologien gjøres dette i samhandling med deg, pårørende og utførersted. Det fattes vedtak på noen av tjenestene, andre vil være tiltak under allerede eksisterende tjenester. Din samtykkekompetanse er sentralt, det samme er om du motsetter deg tiltaket eller ei. Det gjøres individuelle vurderinger. Vedtak fattes der det følger av lovkrav.
Forventninger til tjenestemottaker
Velferdsteknologiske løsninger endres fortløpende. Dialog, involvering og samhandling mellom pasienten, pårørende og kommunen er sentralt for å nå målene og treffe de riktige tiltakene.
- En god del utsyr og hjelpemidler kan du anskaffe selv, uten at kommunen er involvert.
- Noen løsninger kan kommunen anskaffe og pårørende følge opp.
- Noen løsninger både anskaffes og følges opp av kommunen.
Eksempler på ulike teknologier
Trygghetsalarm
Trygghetsalarm følges opp av kommunen og kan brukes av personer i alle aldre som har behov for en ekstra trygghet i hverdagen.
Trygghetsalarm er en mobil trygghetsalarm, som betyr at du kan bruke den utendørs. Når du trykker på alarmen, er det mulig for helsepersonell i hjemmetjenesten å se hvor du er. Helsepersonellet har ikke tilgang til å se hvor du befinner deg uten at du aktivt har trykket på alarmen.
Kommunens ansvar for å svare opp alarmen og rykke ut for å hjelpe deg, men de må begrense seg til kommunens ytre grenser.
Du kan lese mer om og søke om å få trygghetsalarm her. Det er ikke en lovpålagt tjeneste. Når du søker vil du bli vurdert og det vi deretter fattes et vedtak på tjenesten.
Lokaliseringsteknologi
Lokaliseringsteknologi, i form av GPS, er et tiltak som kan iverksettes i samarbeid med deg og dine pårørende. Det kan også brukes i institusjoner
Dette er en liten sender du for eksempel kan ha på nøkkelknippet eller rundt halsen. Den varsler dine pårørende eller helsepersonell hvis du beveger deg utenfor et vist område. Du kan også trykke på knappen hvis du har gått deg bort. I tillegg kan andre se hvor du befinner deg dersom du har gått deg bort.
Tiltaket kan iverksettes i situasjoner der du har problemer med å orientere deg og å finne tilbake. Du må ikke motsette seg tiltaket. Behov meldes til tjenestestedet der du mottar helsehjelp eller til hukommelsesteamet i kommunen
Digitalt tilsyn
Digitalt tilsyn består av sensorer i ditt hjem, disse erstatter eventuelle fysiske besøk i forbindelse med tilsyn. Det kan brukes i institusjon og private boliger.
Et digitalt tilsyn vil være en sensor som kan sende varsel til pårørende eller helsepersonell, ved unormal aktivitet. Dette kan være fall, hvis du ikke ligger i sengen din om natten, og på sykehjem sier den ifra hvis det er noen fremmede på ditt rom. Denne teknologien bidrar til å ivareta ditt privatliv og gi deg og dine pårørende trygghet
Eksempler på digitalt tilsyn kan være:
- sensorer som sengematter/sensorlaken som registrerer fravær fra seng
- bevegelsessensorer i rom som detekterer bevegelse
- døralarm som varsler ved passering
- falldetektorer som registrerer brå bevegelser etterfulgt av stillstand m.m.
Medisindispenser/medisineringsstøtte
Elektroniske medisindispensere hjelper deg med få rett medisin til rett tid. Du slipper også å få hjemmetjenesten på besøk hver gang du skal ta medisiner. For trygghets skyld blir hjemmetjenesten varslet, og tar kontakt med deg, hvis du ikke tar medisinen din.
Sandefjord kommune har i dag 2 typer dispensere:
- Multidosedispenser Evondos
- Pilly
Du kan ikke søke kommunen om å få en medisindispenser. Det er en saksbehandler ved Bolig og tjenestekontoret eller hjemmetjenesten som vurderer om du skal ha en dispenser.
E-lås (Elektronisk dørlås)
Sandefjord kommune benytter elektronisk nøkkelsystem for brukere av tjenester trygghetsalarm og helsetjenester i hjemmet. Elektronisk nøkkelsystem skal sikre at ansatte kommer raskt og sikkert inn til deg når du selv ikke kan åpne døren.
Det vil monteres elektronisk dørlås, heretter eLås, på innsiden av ytterdøren. Den er ikke synlig fra utsiden. I noen tilfeller vil det være behov av å montere elektronisk nøkkelboks, heretter eNB, dersom det ikke lar seg montere eLås på grunn av dørens utforming. Din nøkkel vil oppbevares i boksen
eLås fra innsiden av ytterdør
eNB, monteres ved ytterdør
- Du som har tjenesten trygghetsalarm får montert elås på din ytterdør
- Du som mottar helsetjenester i hjemmet over lengre tid og som ikke klarer å åpne døren selv (og ikke har pårørende som er til stede), får montert elås på din ytterdør
Det elektroniske låsesystemet er en klar sikkerhetsmessig forbedring i forhold til bruk av ordinære nøkler. Løsningen har et høyt sikkerhetsnivå, og målet er å bidra til økt trygghet i hverdagen når det gjelder adgangskontroll til din bolig. Systemet brukes allerede i mange kommuner i Norge og Danmark med gode erfaringer, og leveres av firmaet Bekey.
Hjemmetjenesten benytter kommunale telefoner i arbeidstiden, som via egen app får tilgang til elektroniske og benyttes til å åpne din ytterdør eller nøkkelboks. Adgangen til elektronisk nøkler er personlig og tidsbestemt. Dette sikrer at det kun er ansatte fra kommunens helsetjenester og hjelpemiddelteknikere, som har et relevant behov for å besøke deg, som får adgang til elektroniske nøkler. Mister en ansatt mobiltelefonen, vil ansattes tilgang til systemet bli nullstilt slik at elektroniske nøkler ikke kan misbrukes av uvedkommende. Ved strømstans kan eLås fortsatt åpnes/benyttes da den har egne batterier.
Du og dine pårørende kan fortsatt bruke vanlige nøkler. eLås har ingen innvirkning på eventuelle dørtelefonanlegg, automatiske døråpnere eller lignende.
Unntaket er kodelås. Hvis det allerede er montert kodelås på din ytterdør, kan ikke Sandefjord kommune sette opp sin eLås i tillegg. Vi må da be om koden til din dørlås til bruk for personell som har avtale om besøk hos deg.
Sandefjord kommune dekker utgiftene for montering av eLås og eNB. I noen tilfeller kan det være nødvendig å skifte ut eksisterende sylinder. Du vil i tilfelle få utlevert nytt sett nøkler uten kostnader.
Din private lås vil demonteres, og det anbefales at den oppbevares enten i ditt sikringsskap eller festes under vasken på kjøkkenet ditt. Sandefjord kommune er ikke erstatningsansvarlig for demontert privatlås som blir borte.
Dersom du opplever feil med døren etter montert eLås, og feil ikke kan knyttes direkte til eLåsen, er du selv ansvarlig for håndtering av feil og påfølgende kostnader.
eLås skal alltid monteres ved innvilget tjeneste trygghetsalarm. Ved innvilgelse av helsetjenester i hjemmet, vil montering av eLås vurderes ut ifra behov.
Certego, låsesmed fra Sandefjord, vil kontakte deg på forhånd og avtale tidspunkt for montering. For deg som bor i bolig med fellesoppgang, vil det i tillegg monteres eLås på felles ytterdør.
Hva må jeg informere borettslag/sameie?
Før lås på fellesdør monteres, vil det være behov for å innhente samtykke fra styreleder til montering. Det kan være dette samtykket foreligger fra tidligere. Vi ber deg likevel ta kontakt med aktuell hjemmetjenesteavdeling for å informere om hvem som er din styreleder, slik at vi kan sikre at samtykke foreligger.
Tilbakelevering av eLås
Montert eLås er kommunens eiendom, og skal leveres tilbake dersom behovet opphører eller du flytter. Ta kontakt med den hjemmetjenesteavdeling du tilhører for avtale om demontering eller ved andre spørsmål.
eNB kan etterlate små hull i forbindelse med demontering, og i enkelte tilfeller gjelder det også for eLås. Sandefjord kommune er ikke erstatningsansvarlig eller ansvarlig for å utbedre eventuelle småskader.
Sandefjord kommune bruker elektronisk nøkkelsystem til innbyggere som mottar hjelp fra hjemmetjenesten. Systemet sikrer at ansatte kommer raskt og sikkert inn hos brukerne, eksempel i forbindelse med respons på alarm. Informasjon til innbygger ivaretas av saksbehandler.
Det elektroniske nøkkelsystemet leveres av Bekey og Sensio, og er sikkerhetsmessig fullt godkjent. Bekey anvendes i dag av ca 40 danske kommuner og flere norske kommuner, som Bergen og Tønsberg.
Sandefjord kommune har avtale med Certego låsesmed til utførelse av låsoppdrag på fellesoppgangsdør og privat ytterdør. For at systemet skal fungere, er det behov for montering av ulike komponenter avhengig av type dør, se under.
Ved vedlikehold på fellesoppgangsdører, er det fint om styret informerer Certego slik at de kan gjøre justeringer på kommunens system hvis behov. Telefonnummer til Certego er 33428720.
- På fellesoppgangsdør monteres det enten:
- Reley der det er elektrisk dørtelefonanlegg fra før av. Det vil på ingen måte forringe eller endre funksjonalitet på dørtelefonanlegget, automatisk døråpner eller lignende. Det er ikke mulig å se installasjon utenfra.
- Smartlock, motorisert vrider, dersom det ikke er elektrisk anlegg. Det er ikke mulig å se installasjon utenfra.
- Elektronisk nøkkelboks der det ikke kan monteres reley eller smartlock grunnet dørens utforming.
- På beboer sin ytterdør monteres Smartlock eller elektronisk nøkkelboks, avhengig av dørens utforming. Delene man demonterer ved installasjon av elås oppbevares i pose enten i sikringsskapet eller under vask på kjøkkenet, slik at det er gjenfinnbart dersom låsen evt demonteres. Elås kan deaktiveres i vårt system, slik at dersom beboer ikke er i behov av tjenester en periode, kan man legge låsen inaktiv. Hjemmetjenesten får da ikke tilgang til låsen
Eget samtykkeskjema sendes til styreleder for kontaktopplysninger og signatur for samtykke til montering av elektronisk lås.