Sandefjord kommune har som mål å være en digital kommune. Det legges til rette for økt grad av digital innbyggerdialog.
Kommunen har gjennomført flere dialogmøter med seniorer i Sandefjord. Her fremkommer det blant annet at mange opplever det som utfordrende å finne ønsket informasjon på kommunens nettsider og i innbyggerappen.
I tillegg problematiseres kostnadene ved kjøp av digitale verktøy. Flere av deltagerne i dialogmøtene har vært opptatt av tilrettelegging for de som trolig ikke kommer til å mestre digitale verktøy og kanaler.
Samtidig er det en realitet at en stor andel av innbyggerne har utfordringer med å benytte digitale verktøy som er nødvendige for å mestre hverdagslivet fullt ut.
Tall fra rapporten Befolkningens digitale kompetanse (Kompetanse Norge, 2021) viser at omtrent 14 prosent av alle over 16 år har ingen eller svake digitale ferdigheter.
Av disse er 80 prosent, 60 år eller eldre. Vi legger til grunn at dette er representative tall også for Sandefjords befolkning, og ut fra dette er det omtrent 6000 personer i kommunen som hører til i denne kategorien.
Kommunestyret i Sandefjord har ved flere anledninger besluttet å styrke innsatsen innenfor digital kompetanse hos seniorer, helt siden behandlingen av den første Leve hele livet planen i 2018 (kom. st., saksnr. 70/18).
Innsatsen ble ytterligere forsterket ved behandlingen av handlingsplanen Aldersvennlige Sandefjord (kom.st., saksnr. 17/22). I tillegg til Råd- og veiledningstjenesten, vedtak i rullert plan for Leve hele livet i Sandefjord (kom.st., saksnr. 91/21).
Kilder
Handlingsplanen leve hele livet i Sandefjord 2019-2023
Digital hele livet (regjeringen.no)
Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse 2021
Digital sårbarhet: Hvem har høy risiko for å falle utenfor? – SSB