Sandefjord kommune
Sandefjord er en tradisjonsrik sjøfarts- og kulturby. Her har vikingene lagt igjen spor, internasjonale storheter besøkt byens kurbad og hvalfangerne hatt sin storhetstid.
Selve navnet Sandefjord stammer fra gården Sandar som lå innerst i fjorden. Sandefjord ble kjøpstad i 1845, og var før det ladested med stor aktivitet i skipsbygging og sjøfart. I 1845 bodde det 749 personer i Sandefjord. Byens sentrum hadde en landlig karakter, og bestod i hovedsak av to gater med bebyggelse under Oddefjell (Preståsen). Det bodde 80 barn i skolepliktig alder i byen, med kun én lærer og ett klasserom. Det fantes ikke sykehus, men to værelser og fire senger ble holdt ferdige i byens fattighus i tilfelle kolera.
Årene 1845 til 1875 ble oppgangstider for Sandefjord, som for hele landet. Mye trelast og andre varer ble utskipet herfra, og byens rederstand økte. Natt til 16. mars 1900 brant byens sentrum ned. Under gjenoppbyggingen ble gatene regulert og nye gatenavn innført.
I 1968 ble Sandefjord og Sandar kommuner slått sammen til en kommune. I 2017 ble Sandefjord, Stokke og Andebu kommuner slått sammen til en kommune.
Byens historiske epoker
Blant de viktigste sporene fra vikingtiden i vårt distrikt er kongegraven Gokstadhaugen i Sandefjord og handelsplassen Kaupang/Skiringssal i Tjølling, Larvik kommune. Kaupang var et av de store handelsstedene i Norden i vikingtiden, og området her inne i viken var en betydelig fartsled for vikingenes ferd langs kysten.
Fjorden gikk over to meter høyere enn i dag, og da Olav Geirstadalv ble gravlagt i skipet sitt i Gokstadhaugen rundt år 900, gikk vannet mye nærmere gravhaugen. Både Vesterøya og Østerøya var uten landforbindelse, og skipsleden mellom Tønsbergsfjorden og Sandefjordsfjorden gikk via en indre led.
Gokstadhaugen ble gravet ut i 1880. Innholdet viste seg å være svært omfattende; et skip med laftet gravkammer, senger, telt, kokekar, seletøy, krigsutstyr, tolv hester, seks hunder og en påfugl. Midt i gravkammeret lå noen mannebein og en hodeskalle, noe man lenge trodde var rester etter kong Olav Geirstadalv, som tilhørte den øst-svenske kongsætten "ynglingene".
Funnene fra Gokstadskipet er stilt ut i Vikingskiphuset på Bygdøy i Oslo. I dag finnes en tro kopi av Gokstadskipet, Gaia, i Sandefjord. Skipet finnes på museumsbrygga.
Sandefjord svovl- og søbad ble etablert av Dr. Heinrich A. Thaulow i 1837, den gang Sandefjord var et lite ladested. Selv om det å ligge ved badet var en sosial begivenhet, var badet først og fremst en medisinsk institusjon, med behandling av reumatiske lidelser som det viktigste. Kurmidlene omfattet blant annet svovelvann, gytje og brennmaneter, og kurgjestene drakk sine glass svovelvann ved svovelbrønnen hver morgen.
Både kongehus, statsminister og våre fremste kulturpersonligheter gjestet badet. Det antas at omtrent 50 000 mennesker gjestet badet i perioden 1837 til 1939. Det store flertall av gjestene var nordmenn, men også dansker, svensker, tyskere, briter, amerikanere og russere var gjester her.
Kurbadet Badet satt Sandefjord på kartet, og badets renommé gjorde også distriktet til et populært feriemål. Badet holdt åpent i tidsrommet 1. mai til 1. september. Mange innbyggere leiet ut rom til badegjestene hvert år. Badets gjester hadde liten kontakt med lokalbefolkningen, men badets konserter og teatertableauer var åpne for innbyggerne.
1939 var badets siste sesong. I dag er badebygningen restaurert og blir brukt som kulturhus og aktivitetssenter.
Fra 1850 og utover drev en del skuter fra Sandefjord selfangst og hvalfangst i Nordishavet og Finnmarkskysten. I 1905 sendte Chr. Christensen den første hvalfangstekspedisjonen fra Sandefjord til Sydishavet.
I årene 1905 til 1914 ble det startet 25 hvalfangstselskaper i Sandefjord. Byen opplevde en voldsom økonomisk oppgangsperiode. På slutten av 20-årene hadde Sandefjord en flåte på 15 kokerier og over 90 hvalbåter.
Da virksomheten var på sitt høyeste tidlig i 50-årene, var det en hektisk aktivitet i havnen om sommeren når hele flåten var hjemme. Foruten mekaniske verksteder og andre produksjonsbedrifter, hadde også forretningsstanden gode kunder i de hjemvendte hvalfangerne. Over 2800 mann i området hadde hyre på hvalfangst i 1954.
Fra midten av 50-tallet ble hvalfangsten gradvis nedtrappet. Hvalforekomstene i Antarktis hadde minket katastrofalt, og verneinteressene ble stadig sterkere. En gradvis omlegging til tankfart vitner om at også næringen selv forsto at hvalfangsteventyret gikk mot slutten. Utover på 1960-tallet gikk stadig færre ekspedisjoner sydover, og sesongen 1967-68 ble den siste for Sandefjords del.
I dag holdes minnene fra denne viktige epoken i byens historie vedlike gjennom Hvalfangstmuseet og den restaurerte hvalfangstskuta Southern Actor, som ligger på museumsbrygga.
Museer
Hvalfangstmuseet:
Kommandør Chr. Christensens Hvalfangstmuseum ble grunnlagt i 1917 av hvalfangstreder Lars Christensen. Han oppkalte museet etter sin far og overrakte det med utstillinger og samlinger som en gave til Sandefjord Kommune.
Hvalfangstmuseet – slik det omtales til daglig – består i dag av selve museumsbygningen med utstillinger, museumsbåten Southern Actor, og samlingene som er oppbevart i fellesmagasiner og bibliotek. Hvalfangstmuseet er en avdeling av Vestfoldmuseene IKS.
Les mer om Hvalfangsmuseet
Hvalbåten Southern actor:
Southern actor er eneste gjenværende operative hvalbåt fra den industrielle hvalfangsten. Den ble bygget i England i 1950 og deltok i hvalfangsten i Sydishavet fram til 1962.
Les mer om Southern Actor
Stokke bygdetun:
Stokke Bygdetun er en privat stiftelse med formål å drive museumsvirksomhet, og å aktivisere bygdefolk til å ta vare på og utvikle kultur og miljø i Stokke.
Les mer om Stokke Bygdetun
Gulli skolemuseum:
Gulli skole er en gammel skolebygning i Andebu i Sandefjord kommune, Vestfold. Skolen ble bygd i 1892 og fungerte som skole fram til 1958, da den nye sentralskolen ved herredshuset i Andebu sentrum, den nyoppførte Andebu skole, ble tatt i bruk. Gulli skole er nå skolemuseum.
Les mer om Gulli skolemuseum
Motormuseet:
På Gokstad Kystlag ligger Motormuseet, et privat museum bygget opp av lokale ildsjeler.
Her finner du over 70 båtmotorer som alle har en tilknytning til norsk kystkulturhistorie, og et komplett verksted med reimdrift satt inn i sitt rette historiske miljø.
Les mer om Motormuseet
Vestfoldarkivet:
Vestfoldarkivet har en stor samling privatarkiver, samt arkiver etter tidligere Vestfold fylkeskommune.
Les mer om Vestfoldarkivet
Kulturminner
Gokstadhaugen: VTFKs nettside om Gokstadhaugen
Bjerggata: Lokalhistoriewikis nettside om Bjerggata
Sandefjord kurbad: Wikipedias artikkel om Sandefjord kurbad
Helleristninger på Haugen: Visit Vestfolds nettside om Helleristningene på Haugen
Sandefjord Vikingpark/Gokstadskipet: Visit Norways nettside om Sandefjord Vikingpark og Gokstadskipet.
Midtåsen: VTFKs nettside om Midtåsen
Høyjord stavkirke: VTFKs nettside om Høyjord Stavkirke
Dakotaen: Dakota Norways nettside
Melsom Mølle: nettside om Melsom Mølle
Fevang: VTFKs nettside om Fevang
Folehavna fort: Festningsverks nettside om Folehavna fort
Lag og foreninger
Fortidsminneforeningen Sandefjord lokallag:
Lenke til Fortidsminneforeningens nettside
Sandar historielag:
Lenke til Sandar Historielags nettside
Sandefjord lokalhistoriske senter:
Lenke til Sandefjord lokalhistoriske senters nettside
Lorens Berg - stiftelsen:
Lenke til Lorens Berg - stiftelsens nettside
Vestfold og Telemark detektorklubb
Lenke til nettsiden til Vestfold og Telemark detektorklubb
Annet
Interkommunalt arkiv for Buskerud, Vestfold og Telemark IKS
Lenke til IKA Kongsbergs nettside
Lokalhistorie hos Sandefjordbibliotekene:
Lenke til bibliotekets samleside for lokalhistorie
Slektsforskning:
Lenke til Slekt og Data Sandefjords nettside
Kulturminnesøk:
Lenke til Kulturminnesøk
Har du innspill til innholdet på denne siden? Send oss gjerne en e -post på kultur@sandefjord.kommune.no