Helhetlig innsatstrapp – sammen skaper vi framtidas tjenestetilbud

Innsatstrappa viser hvordan kommunen hjelper, og hva du selv kan gjøre. Med felles forventninger, og tidlig innsats, kan vi i fellesskap evne å tenke nytt

Trappemodellen viser kommunens tilbud gradert etter hvor mye de ulike tjenestene påvirker mottakernes liv. De laveste trinnene er forebyggende tiltak og de høyeste institusjonsbasert omsorg. Hensikten er å dreie ressursene mot egenmestring og forebygging, for å redusere kostbare inngripende tiltak.

Ved å legge til rette for samhandling og styrking av forebyggende arbeid, bidrar vi til å utsette og redusere behovet for ressurskrevende omsorgstjenester.

Innsatstrappa er en del av løsningen, men like viktig er det at vi har realistiske forventninger til hverandre som fellesskap.

To voksne og et barn i en trapp. - Klikk for stort bilde