4 Hva er varsling om kritikkverdige forhold?
Å varsle er å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen til noen som kan gjøre noe med det.
Hva er kritikkverdige forhold?
Kritikkverdige forhold omtales i arbeidsmiljøloven § 2-A 1 (2). Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med:
- lover og regler (rettsregler)
- skriftlige etiske retningslinjer i bedriften
- etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet
Lovbrudd og straffbare forhold anses alltid som kritikkverdige forhold.
Eksempler på kritikkverdige forhold nevnt i arbeidsmiljøloven § 2-A 1 (2) a-f er
- fare for liv eller helse
- fare for klima eller miljø
- korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet,
- myndighetsmisbruk
- uforsvarlig arbeidsmiljø
- brudd på personopplysningssikkerheten
Forhold som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold regnes ikke som varsling, med mindre forholdet omfattes av aml § 2A-1 bokstav a-f, da regnes det allikevel som varsling.
Eksempler på ikke-kritikkverdige forhold er
- misnøye med egen lønn, arbeidsmengde og fordeling av arbeidsoppgaver
- personalkonflikter
- faglig uenighet
- uenighet om personlige avtaleforhold (arbeidsavtalen), og
- ytringer om generell misnøye på arbeidsplassen eller liknende
Noen ganger kan det være vanskelig å avgjøre om et forhold er kritikkverdig eller ikke. Da kan den som vurderer å varsle, søke råd hos egen arbeidsgiver, verneombud, tillitsvalgt eller ringe/besøke Arbeidstilsynets nettside om varsling for veiledning.
Rett og plikt til å varsle om kritikkverdige forhold
Alle ansatte, inkludert innleide arbeidstakere, har rett til å varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen jf. aml. §2A-1. I noen situasjoner har arbeidstaker også en plikt til å varsle.
Arbeidstakere plikter å underrette arbeidsgiver eller verneombud dersom man er kjent med:
- forhold som kan medføre fare for liv eller helse, og som ansatte selv ikke kan rette opp i jf. aml § 2-3 (2) b).
- at det skjer trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen aml § 2-3 (2) d.
Bestemmelser om plikt til å varsle kan også følge av annet lovverk, blant annet helsepersonelloven § 17, barnevernloven §6-4, straffeloven § 196, barnehageloven § 43, opplæringsloven § 9 A-4 og helsetilsynloven § 6 . Listen er ikke uttømmende.
Varslingen må ikke unødig skade samarbeidsklimaet, arbeidsmiljøet eller enkeltpersoner i virksomheten, for eksempel ved å rette grunnløse påstander om kritikkverdige forhold.
Arbeidstakere har rett på et fullt forsvarlig arbeidsmiljø jf. aml § 4-1 (1). Varslingssaker kan være krevende for arbeidsmiljøet og mens arbeidsgiver undersøker forholdene har alle arbeidstakere en medvirkningsplikt til å bidra til at forholdene ikke forverres ytterligere. Herunder kommer også reglene om taushetsplikt jf. forvaltningslovens § 13 og det ulovfestede lojalitetsprinsipp.