Varslingsrutine

4 Hva er varsling om kritikkverdige forhold?

Å varsle er å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen til noen som kan gjøre noe med det.

Hva er kritikkverdige forhold?

Kritikkverdige forhold omtales i arbeidsmiljøloven § 2-A 1 (2). Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med:

  • lover og regler (rettsregler)
  • skriftlige etiske retningslinjer i bedriften
  • etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet

Lovbrudd og straffbare forhold anses alltid som kritikkverdige forhold.

Eksempler på kritikkverdige forhold nevnt i arbeidsmiljøloven § 2-A 1 (2) a-f er

  1. fare for liv eller helse
  2. fare for klima eller miljø
  3. korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet,
  4. myndighetsmisbruk 
  5. uforsvarlig arbeidsmiljø
  6. brudd på personopplysningssikkerheten

Forhold som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold regnes ikke som varsling, med mindre forholdet omfattes av aml § 2A-1 bokstav a-f, da regnes det allikevel som varsling.

Eksempler på ikke-kritikkverdige forhold er

  • misnøye med egen lønn, arbeidsmengde og fordeling av arbeidsoppgaver
  • personalkonflikter
  • faglig uenighet
  • uenighet om personlige avtaleforhold (arbeidsavtalen), og
  • ytringer om generell misnøye på arbeidsplassen eller liknende
     

Noen ganger kan det være vanskelig å avgjøre om et forhold er kritikkverdig eller ikke. Da kan den som vurderer å varsle, søke råd hos egen arbeidsgiver, verneombud, tillitsvalgt eller ringe/besøke Arbeidstilsynets nettside om varsling for veiledning.

Rett og plikt til å varsle om kritikkverdige forhold

Alle ansatte, inkludert innleide arbeidstakere, har rett til å varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen jf. aml. §2A-1. I noen situasjoner har arbeidstaker også en plikt til å varsle.

Arbeidstakere plikter å underrette arbeidsgiver eller verneombud dersom man er kjent med:

  • forhold som kan medføre fare for liv eller helse, og som ansatte selv ikke kan rette opp i jf. aml § 2-3 (2) b).
  • at det skjer trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen aml § 2-3 (2) d.

Bestemmelser om plikt til å varsle kan også følge av annet lovverk, blant annet helsepersonelloven § 17, barnevernloven §6-4, straffeloven § 196, barnehageloven § 43, opplæringsloven § 9 A-4 og helsetilsynloven § 6 . Listen er ikke uttømmende.

Varslingen må ikke unødig skade samarbeidsklimaet, arbeidsmiljøet eller enkeltpersoner i virksomheten, for eksempel ved å rette grunnløse påstander om kritikkverdige forhold.

Arbeidstakere har rett på et fullt forsvarlig arbeidsmiljø jf. aml § 4-1 (1). Varslingssaker kan være krevende for arbeidsmiljøet og mens arbeidsgiver undersøker forholdene har alle arbeidstakere en medvirkningsplikt til å bidra til at forholdene ikke forverres ytterligere. Herunder kommer også reglene om taushetsplikt jf. forvaltningslovens § 13 og det ulovfestede lojalitetsprinsipp.