Varslingsrutine

12 Hvilken rett til informasjon og innsyn har varsler og omvarslet?

Informasjon

Varsler vil få en skriftlig bekreftelse på at henvendelsen er mottatt og vil bli undersøkt i tråd med Sandefjord kommunes varslingsrutine. Varsler vil også motta et informasjonsskriv om hva som kan forventes av videre saksbehandling.

Den som varsler har ikke krav på informasjon om selve saksbehandlingen. Omvarslet vil bli kontaktet av arbeidsgiver i forbindelse med undersøkelsesplikten.

Når saken er ferdigbehandlet vil varsler få tilbakemelding fra arbeidsgiver om dette.

Innsyn

I hvilken grad det kan gis innsyn i varslingssaker, må vurderes etter offentlighetsloven, personopplysningsloven og reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven kap. 3.

Varsler og omvarslet har rett til innsyn i de personopplysninger som samles inn i forhold til dem, jf. GDPR artikkel 15 nr. 1. For omvarslet vil dette ikke minst være viktig for å kunne kommentere opplysningene og ivareta egne interesser (kontradiksjon). Denne retten innebærer imidlertid ikke at de har rett til å få innsyn i personopplysninger om andre. Retten til informasjon og innsyn gjelder heller ikke absolutt.

Innsynsbegjæringer i varslingssaker vurderes på forespørsel i hver enkelt sak.