Varslingsrutine

18 Hvilken rolle har verneombudet i varslingssaker?

Verneombud er en lovpålagt ordning som skal ivareta arbeidstakeres interesser i saker som angår arbeidsmiljøet jf. aml § 6-2. Dersom et varsel berører arbeidsmiljøet, skal verneombudet orienteres. Vernetjeneste og tillitsvalgt kan bli involvert i oppfølging av varslingssaker.

Verneombudet har varslingsplikt for kritikkverdige forhold ved:

  • trakassering og diskriminering
  • skade og sykdom
  • fare for liv og helse

Arbeidstakere kan varsle via verneombudet jf. aml § 2 A-2 (1). Verneombudet skal videreformidle varsel til arbeidsgiver, og kan være tilgjengelig for råd og veiledning i prosessen.

Verneombudet kan for eksempel drøfte saken med varsleren i forkant av beslutningen om å varsle, og bistå med å vurdere fremgangsmåte for varsling.

Verneombudet bør, hvis mulig, ivareta ditt ønske om konfidensialitet, men har i utgangspunktet ikke taushetsplikt overfor arbeidsgiver.

Et verneombud representerer alle arbeidstakere innenfor sitt verneområde og bør ikke delta i møter som støtte for en side i saken.