Varslingsrutine

16 Hvordan undersøker, vurderer og håndterer vi varsling?

Arbeidsgiver har aktivitetsplikt ved varsling jf. aml § 2 A-3 og skal sørge for at varselet blir tilstrekkelig undersøkt innen rimelig tid, jf. aml § 2 A-3 (1). Hensikten med undersøkelsen er å finne ut om påstanden om kritikkverdige forhold medfører riktighet.

Leder skal sørge for at meldte forhold undersøkes i tilstrekkelig grad, og på en forsvarlig måte. Dette kan innebære gjennomføring av samtaler med den som har meldt forholdet, samt innhenting av ytterligere informasjon til dokumentasjon eksempelvis med samtaler med de som kan belyse påstandene.

Hvor lang tid, og hvor grundig varselet blir undersøkt, avhenger av varselets alvorlighet eller kompleksitet.

Arbeidsmiljøloven gir ingen konkret oppskrift på hvordan et varsel skal saksbehandles, men den gir føringer. Når vi mottar et varsel i Sandefjord kommune skjer følgende:

  • Den som skal behandle varselet vurderer egen habilitet før videre saksbehandling
  • Varsler får skriftlig bekreftelse på at varselet er mottatt og undersøkes i tråd med interne rutiner
  • Den/de som er omvarslet informeres om at det foreligger et varsel med påstander rettet mot den/de. Unntak her er dersom det kan være til hinder for undersøkelsen av forholdet
  • Både varsler og omvarslet skal tilbys samtale med bedriftshelsetjeneste
  • Undersøkelsen planlegges;
  • Hvem skal involveres
  • Hvordan skal disse involveres
  • Utarbeide spørsmål på bakgrunn av påstander
  • Tidsplan
  • Den som behandler varselet, gjennomfører planlagt undersøkelse i saken
  • Konkluderer i saken hvorvidt forholdet er kritikkverdig jf. aml § 2A-1 (2), og vurderer om/hvilke nødvendige tiltak som bør iverksettes
  • Skriver en oppsummering hvor saken dokumenteres
  • Orienterer varsler og omvarslet når saken er undersøkt og lukket

Varsling skal alltid håndteres konfidensielt. Det vil si at identiteten til varsler, omvarslet og opplysninger i saken ikke skal være kjent for flere enn strengt tatt nødvendig.