Trafikksikker kommune
Sandefjord kommune ble sertifisert som en trafikksikker kommune i 2021. Dette er et godkjentstempel fra Trygg trafikk som viser at vi har laget trafikksikkerhetsplaner i alle kommunalområder, at vi har fokus på myke trafikanter og arbeider konkret for økt sikkerhet slik at vi kan få færrest mulig ulykker.
Les mer om kriteriene for sertifiseringen på trygg trafikk sine sider.
Trafikksikkerhetsarbeid
Kommunens arbeid med trafikksikkerhet går blant annet ut på å kartlegge ulykkespunkt, utarbeide prioriteringsliste for fysiske trafikksikkerhetstiltak på kommunal vei og kontinuerlig drifte og vedlikeholde veiene.
Trafikksikkerhet vurderes og vektlegges for alle nye byggeområder ved utarbeidelse av kommuneplanens arealdel og ved behandling av reguleringsplaner.
Du kan lese Sandefjord kommunes trafikksikkerhetsplan her. (PDF, 976 kB)
Hva består trafikksikkerhetsarbeidet av?
Fartsreduserende tiltak kan være skilte med lavere hastighet, etablere fartshumper og stramme opp kryss slik at avkjøringsveien treffer viklerett på hovedveien.
Det er mange som ønsker fartshumper i veien der de bor eller kjører ofte. Det er flere ting som inngår i vurdering av hvor det skal legges fartshumper. Veier måles ofte med radar på forhånd, for å se hvor det reelle behovet for fartsreduserende tiltak er. Etter dette må det gjøres en vurdering på de mest aktuelle veiene, som er lange strekninger, veier forbi barneskoler eller idrettsanlegg. Der det er korte blindveier med lite trafikk er det ikke aktuelt å legge fartshumper. I slike veier bør det være dialog med naboer om hvordan man kan oppnå en bedre trafikksikkerhet i området sammen.
Fartshumper utformes etter standarden til Statens Vegvesen sin håndbok V127. Det legges ikke "brattere" fartshumper enn dette for å få økt fartsreduserende effekt, da fartshumpene skal legges slik at det er mulig å kjøre over de i skiltet fartsgrense.
Der det er eksisterende fartshumper i veien blir ikke disse utbedret før veien eventuelt skal reasfalteres.
Gangfelt er primært et fremkommelighetstiltak og ikke et trafikksikkerhetstiltak. Det er strenge krav til å etablere nye gangfelt, hvor det gjøres vurderinger rundt antall kryssende per time sett opp mot hvor mye trafikk som er på veien. Dersom gangfelt etableres ukritisk fører det ofte til for mange kryssningssteder på en vei, uten at det er nok gående per time. Da blir kjørende vant til at gangfeltet ikke brukes, og tiltaket mister sin effekt og skaper falsk trygghet for fotgjengere. Det etableres ikke nye gangfelt der det ikke er tilrettelagt krysningspunkt på begge sider av veien, eksempelvis fortau eller bussholdeplass. Dette betyr at det hovedsakelig ikke blir lagd gangfelt i boligområder, da det verken er fortau på begge sider eller store trafikkmengder.
Et trafikksikkerhetstiltak er å gjøre nye skiltvedtak ved behov, og å sikre enhetlig og tydelig skilting av kommunal vei. For eksempel redusert hastighet, parkeringsforbud på strekninger med dårlig fremkommelighet, endring av kjøremønster ved forkjørsveiregulering eller etablering av endret kjøremønster ved skoler.
"Barn leker"- skilt er ikke et offentlig skilt som kommunen setter opp. Dette er noe private setter opp med grunneiers tillatelse.
Det er mange som ikke har plass til å parkere på egen eiendom, kommer som gjest, eller har andre behov for å parkere langs en vei. Her er det flere relevante lovverk som forteller hvor det er lov å parkere eller ikke. Hovedregelen er at så lenge det ikke er skilt som sier noe om parkeringsforbud, det er under 60 km/t på veien, det er utenfor veikryss og uoversiktlige kurver eller avkjørsler er det ikke ulovlig å stå parkert på siden av veien, så samt man ikke hindrer fremkommelighet for andre.
Det er mange som synes det er ubeleilig at det står biler parkert langs veien eller ikke ønsker å vente på motgående trafikk ved innsnevret kjørebane. Det kan ikke settes opp parkeringsforbud på alle kommunale veier i kommunen, da problemet kun forflytter seg til andre veier og områder. Det er noen strekninger som er aktuelle å skilte med parkeringsforbud, for eksempel lange strekninger uten kryss eller møtelommer eller særlig bratte eller smale veier.
På vinteren blir det generelt dårligere fremkommelighet på alle kommunens veier, og parkeringsforbud på vinteren forbeholdes primært til veier der det er meldt inn et behov fra de som brøyter veiene på vinteren, eller dersom det er fremkommelighetsproblemer for kommunens renovasjonskjøretøy.
Dersom biler står ulovlig parkert eller hindrer fremkommelighet kan parkeringsetaten kontaktes i kommunens åpningstider, eller politiet ellers.
Det er mange som ønsker gjennomkjøringsforbud i sin gate. Denne skiltingen brukes svært konservativt, fordi skiltet ofte ikke blir respektert og får en utvannet effekt over tid. Skiltet er forbeholdt veier hvor trafikk fra gjennomkjøring skaper en trafikksikkerhetsrisiko på særlig smale veier med vanskelig kryss. På slike veier må være mulig for politiet å håndheve skiltingen ved at man kan se hele veistrekket på samme tid, fordi det ellers er veldig vanskelig å kontrollere hvor folk har kommet fra eller om de har stoppet langs veien. På grunn av disse hensynene er det ikke mange veier som får disse skiltene i nyere tid.
Det er en del bommer i kommunen som hindrer gjennomkjøring eller kjøring på gang- og sykkelvei. Noen steder er det plassert betonggriser som midlertidige tiltak.
På vinteren står ofte bommer åpne og betonggriser blir flyttet. Dersom du kommer over en åpen bom kan du melde dette inn til veidrift hos kommunen. Bommer skal være lukket før og etter vedlikehold på en vei, men bommer står ofte ulåst da låsene fryser fast på vinteren. Kommunen ønsker å minne alle på at det er ulovlig å kjøre med motorkjøretøy på gang- og sykkelvei selv om bommen står åpen. Unntaket her er hvis gang- og sykkelveiskiltene har underskilt som forklarer unntak.
Kommunen eier og driver veilyset langs det kommunale veinettet. Laugstol er kommunens veilysentreprenør og det er de som retter feil på de kommunale veilysanleggene. Les mer på siden om veilys.
Vi arbeider kontinuerlig med veiene for å sørge for at de er i forsvarlig og brukende stand. Arbeidet går blant annet ut på å reparere asfalt, vedlikeholde veigrøfter med tanke på vannavrenning, vintervedlikehold, feiing og klippe trær og busker. Hvis du ønsker å melde inn steder det er behov for vedlikehold, send en henvendelse til postmottak eller ring sentralbordet. Kontaktinformasjon finnes nederst på siden.
Man kan sende en henvendelse til kommunen dersom det er aktuelle steder hvor grunneier ikke følger kravene med å klippe hekken sin. Veidrift vil da sende pålegg om klipping av hekk til grunneier, og følge opp med hekkefresing dersom pålegget ikke blir fulgt.
Hvordan kan du bidra?
Hekk og frisikt
Høye, tette hekker og store greiner ved avkjørsler eller veikryss gjør det veldig uoversiktlig for både bilister, syklister og gående. Å sørge for fri sikt langs veiene er så viktig at ansvarsforholdene er nedfelt i loven. Det er du som bor langs veien, som er ansvarlig for å klippe hekk, busker og trær på eiendommen din.
Hekk og gjerde skal ikke være høyere enn 50 centimeter ved avkjørselen din. Ved denne høyden kan man se et lite barn på sykkel.
Man kan sende en henvendelse til avdelingen for veidrift i kommunen dersom det er aktuelle steder hvor grunneier ikke følger kravene med hekken sin. Veidrift vil da sende pålegg om klipping av hekk til grunneier, og følge opp med hekkefresing dersom pålegget ikke blir fulgt. Dette blir utført med større anleggsmaskiner som er effektive, men som ikke nødvendigvis etterlater et pent resultat, samt at det er for mange hekker som trenger oppfølging hvert år til at veidrift strekker rundt. Kommunen anmoder dermed alle som har hekk mot kryss å følge gjeldene krav for å ivareta trafikksikkerheten på veiene våre.
Les mer om frisikt på Statens vegvesens nettsider her.
Holdninger
Holdninger er noe som bygges opp gjennom hele livet, og for å få gode trafikale holdninger må vi starte tidlig. Det er viktig å lære barn hvordan man opptrer i trafikken. Vi må lære dem at en fotgjengerovergang ikke betyr at du er trygg for bilene, at veien ikke er en lekeplass og at sykkel er et kjøretøy som må følge trafikkreglene, for å nevne noe.
Det er viktig og alltid sikre seg selv og barn i bilen, bruke refleks, bruke sykkelhjelm, holde fartsgrensene og alltid kjøre rusfritt og etter forholdene.
Ansvarsområde
På kommunale veier er det kommunen som er ansvarlig for å planlegge trafikksikkerhetstiltak, drifte veiene og sørge for at de er i forsvarlig stand.
Fylkeskommunen har dette ansvaret for fylkesveier.
Politiet håndhever trafikkreglene.
Hver trafikant er ansvarlig for sin egen ferdsel på veiene, ved å være hensynsfull, oppmerksom og varsom. Trafikanter skal vise hensyn til de som bor eller oppholder seg ved veiene, og sørge for at annen trafikk ikke blir unødig hindret eller forstyrret.