Utredning av felles brann- og redningsvesen i Vestfold

Fredag 26. april ble det gjennomført oppstartmøte for utredningen av et felles brann- og redningsvesen i Vestfold. Utredingen er en bestilling fra brannsjefene i Larvik brann og redning, Sandefjord brann og redning og Vestfold interkommunale brannvesen.

Syv personer, seks menn og en kvinne, foran Sandefjord brann og redning sin brannlift - Klikk for stort bildeRepresentanter for de tre brannvesenene, samt Norconsult Sandefjord brann og redning

Norconsult er valgt til å gjennomføre utredningen som skal være ferdigstilt innen 20.12.2024. Formannskapene i Larvik og Sandefjord samt kommunestyrene i VIBs eierkommuner har behandlet og sluttet seg til å utrede et felles brann- og redningsvesen.

Fremtiden vil kreve at vi i betydelig grad evner å samarbeide og bygge på hverandres ressurser og kapasiteter. Klimaendringer krever at vi må være forberedt på å håndtere store ressurskrevende hendelser slik som skogbrann, ras, skred og stormskader. I tillegg må vi samarbeide om å utvikle kapasiteter vi ikke har i dag, eller som det er fornuftig å spleise på for alle kommunene i fylket. Eksempel på dette kan være redningsdykking, redningsteknisk krevende ulykker og bruk av masseødeleggelsesmidler (CBRNE). Større analysemiljø gir oss anledning til å jobbe mer målrettet for å forebygge branner. I dag har vi tilgang på betydelig datagrunnlag, morgendagen krever at vi utnytter informasjonen.

Krigen i Ukraina har vist oss at også vi igjen må ha planer for hvordan vi skal håndtere militære angrep. Brann og redningsvesenet skal inngå som en del av totalforsvaret. Da må vi utvikle utholdenhet og ikke minst fleksibilitet, slik at vi kan mobilisere for hendelser det ikke vil være fornuftig å ha i den daglige beredskap.

Ny kunnskap om helsefarlig eksponering i brannyrket har endret krav til HMS for ansatte i brannvesen. Dette gjelder også feiertjenesten. Kort fortalt gir sot og røyk på hud og klær økt fare for alvorlige helseskader. For å møte de nye kravene til HMS for egne ansatte kreves det betydelige investeringer på dagens stasjoner, også bygging av nye brannstasjoner. Tilpasning til mangfold i brannvesenet krever også at vi investerer i til dels betydelig grad i eksisterende brannstasjoner.

For å ivareta HMS, samt bygging og vedlikehold av kompetanse, vil det i de nærmeste årene være behov for utvikling av trenings- og øvingsfasiliteter for brann og redningsvesen i Vestfold. I dag er vi prisgitt å brenne gamle bygninger (når de er tilgjengelig) for å trene røykdykking. Trening og øvelse på trafikkfrigjøring gjøres i bakgården til bilbergingsselskaper som viser godvilje. Krav til treningsstandard og miljøkrav vil medføre at det i fremtiden ikke vil være tilstrekkelig med trening og øvelse på tilfeldige objekter, men øvingsanlegg som gir mulighet for kontroll på utslipp og forurensing.  Anlegg for trening og øving krever investeringer, og behovet er identisk for alle tre brannvesen. Et felles øvingsanlegg vil dekke behovet for Vestfold.

Vestfold er et lite, men befolkningstett fylke, med flere og hurtige akser som knytter fylket vårt sammen. SSBs framskrivninger viser betydelig befolkningsvekst i fylket, da må vi planlegge for fremtiden. Ingen andre fylker har de samme forutsetningene for å organisere beredskapen helhetlig.

Målet er å utrede hvordan et felles brannvesen kan møte fremtidens krav til forebygging og beredskap, krav som treffer oss alle og som kan bygges og finansieres i fellesskap. Hver for oss vil det bli krevende og kostbart. Fremfor å gjøre store investeringer hver for oss ønsker vi å utrede hvordan brann- og redningsberedskap sammen med forebygging og feiing kan organiseres og plasseres, dersom vi hadde hatt et felles brann og redningsvesen i fylket. En utreding handler ikke om å utrede samling av alle ressursene et eller to steder. Lovens krav til responstid ligger i bunn enten det er tettsteder, tett trehusbebyggelse, sykehjem eller næringsområder.

På oppstartsmøtet presenterte Norconsult sin forståelse av oppdraget til styringsgruppen. Styringsgruppen består av de tre brannsjefene i tillegg til en tillitsvalgt fra hvert brannvesen.  Norconsult har omfattende erfaring med tilsvarende prosjekter og bemanner prosjektet med bred og relevant kompetanse for å gjennomføre utredningen.