Beste næringskommune i fylket

Resultatene fra årets kommune-NM er nå klare, og for første gang er Sandefjord best i Vestfold. Sandefjord er nummer 36 av norske kommuner, og rykker seks plasser opp fra 2023. Dermed passerer vi Tønsberg, som har vært bedre enn Sandefjord i tidligere målinger.

En kvinne og og to menn i en sofa - Klikk for stort bildeRegionsdirektør i NHO, Kristin Saga hadde med blomster til ordfører Bjørn Ole Gleditsch og næringssjef i kommunen, Jan Erik Hvidsten. Christer Kvinlaug

– Årets plassering er en hyggelig bekreftelse på at mye går riktig vei. Sandefjord har mange styrker, blant annet har vi et sterkt privat næringsliv og godt samarbeid mellom næringsliv, folkevalgte og administrasjon i kommunen. Samtidig har mye vi kan og skal jobbe videre med. Blant annet har vi utfordringer med utenforskap. Å bli bedre på dette området krever innsats over lang tid, sier næringssjefen.

Sandefjord vant tidligere i år den nasjonale kåringen og ble Årets vertskapskommune for næringslivet. Den kåringen vekter mer hva som gjøres, mens NHOs kommune-NM først og fremst baserer seg på hvordan ting er. Kåringen måler kommunene i fem ulike kategorier. Tallene viser Sandefjords plassering i år og i fjor (i parentes):

• Næringsliv: 14 (17)
  • Arbeidsmarked: 178 (175)
  • Demografi: 98 (71)
  • Kompetanse: 73 (78)
  • Kommuneøkonomi: 33 (45)

– Vi begynte å bruke kommune-NM som indikator i den første versjonen av strategisk næringsplan, forteller næringssjef Jan Erik Hvidsten. Nullpunktet da var 67-plass i 2017, som var det første året etter kommunesammenslåingen.

Mer informasjon om kommune-NM finner du her