Bugårdsparken – byens grønne lunge blir enda grønnere

Bugårdsparken, flittig benyttet som idretts- og rekreasjonsområde, blir stadig mer miljø- og klimavennlig.

Jotunhallen - Klikk for stort bildeJotunhallen er ikke bare oppgradert med nytt fellesområde og nye garderober. Nå har også bygget fått solceller på taket. Sandefjord kommune

Bugårdsparken er unik ikke bare på grunn av antallet idretter og aktiviteter den tilbyr, men også fordi det jobbes kontinuerlig med å utvikle området og minimere miljøbelastningen.

– Med flere grønne tiltak fortsetter Bugårdsparken å være et viktig og bærekraftig samlingspunkt for byens innbyggere, forteller ingeniør Thomas Abrahamsen i eiendomsseksjonen hos Sandefjord kommune.

– Disse tiltakene viser en sterk forpliktelse til bærekraft og miljøvennlig drift, noe som gjør Bugårdsparken til et forbilde for andre idretts- og rekreasjonsområder, sier Abrahamsen.

Her er noen av de nyeste tiltakene som gjør parken stadig grønnere:

Solcellepaneler

Solcellepaneler er nå installert på Bugårdshallen, Jotunhallen og garderobebygget til Storstadion. Disse anleggene kan, på en god sesong, produsere 430 000 kWh og redusere CO2-utslippene med 50 tonn (eller drøyt 2900 turer til Oslo i vanlig fossildrevet personbil).

Ny LED-belysning

Opplyst sykkelvei - Klikk for stort bildeHele parken er utstyrt med gode ledlamper som lyser opp i høstmørket Eivinn Ueland

Hele parken har fått ny LED-belysning, som er både energieffektiv og gir bedre lys.

Fjernvarme

Fjernvarmeanlegg - Klikk for stort bildeFjernvarmeanleggene i hallene er både miljøvennlige og økonomibesparende. Sandefjord kommune fjernvarmesentral - Klikk for stort bildeStatkrafts fjernvarmesentral forsyner 20 kommunale (+ ca 60 øvrige) lokasjoner i Sandefjord med klimanøytral energi. Fra rådhuset i syd, Kamfjordhjemmet i øst og Jotun Arena i nordvest, strekker fjernvarmenettet seg ut fra sentralen i Bugården. Sandefjord kommune

Fjernvarme brukes nå til oppvarming av Jotunhallen, Bugårdshallen, svømmehallen og Bugården ungdomsskole. Dette bidrar til å redusere bruken av elektrisitet og frigjør energi til andre samfunnsnyttige formål. Årlig benyttes 1 800 000 kWh miljøvennlig fjernvarme, noe som tilsvarer en besparelse på ca. 200 tonn CO2 per år, eller 2300 turer til Trondheim (når du er ferdig med de 2900 til Oslo..).

Varmepumper og varmegjenvinning

I ishallen er det installert varmepumper og systemer for varmegjenvinning, som ytterligere bidrar til energieffektivitet.