Sefrid Line Jakobsen fra Jernbanedirektoratet, fylkesordfører Anne Strømøy, avdelingsdirektør i Statens vegvesen Roar Midtbø Jensen og ordfører Bjørn Ole Gleditsch signerte avtalen som forplikter til samarbeid.
Sigfrid Kvasjord
Framtidas løsninger for trafikantene i Sandefjord skal lages, og nå er samarbeidsavtalen for det som har fått merkelappen «Bypakke Sandefjord» signert.
Navnetrekkene på avtalen tilhører ordfører i Sandefjord kommune, Bjørn Ole Gleditsch, fylkesordfører Anne Strømøy, avdelingsdirektør transport sør i Statens vegvesen, Roar Midtbø Jensen, og fagdirektør mobilitet og samfunn Østlandet i Jernbanedirektoratet, Sefrid Line Jakobsen. Disse fire partene har sammen forpliktet seg til å gjøre det bedre å komme seg fram i kommunen vår, fortrinnsvis til fots, på sykkel eller kollektivt.
Ansvar og forpliktelse
Gang- og sykkelmulighetene i kommunen er noe av det vi skal gjøre noe med, og under signeringsmøtet på rådhuset denne uken, ble det også slått fast at det som skjer med jernbanen, vil være svært sentralt i arbeidet for å finne de beste løsningene for trafikantene i kommunen. At Jernbanedirektoratet er med som samarbeidspartner, er derfor viktig. Fylkeskommunen har ansvaret for busstilbudet og fylkesveiene, noe som sammen med Statens vegvesens ansvar naturligvis blir sentralt når de beste løsningene skal på plass.
Avtalen forplikter partene til et langsiktig samarbeid om en felles areal- og transportutvikling som skal sikre en bærekraftig og konkurransedyktig utvikling i Sandefjord. Prosjektet Bypakke Sandefjord er nå offisielt etablert, og i første rekke står tiltakene fra kommunens mobilitetsplan på agendaen.
Ole Jakob Hansen, klimakoordinator, og prosjektleder for bypakke Sandefjord, Signe Moland, er glade for at prosjektet nå virkelig har startet.
Sigfrid Kvasjord
I mobilitetsplanen er det anslått en trafikkvekst på 14 prosent i Sandefjord fram mot 2030. Grunnen til dette er at vi blir flere, vi har økt velstand, og flere elbiler fører til mer bilkjøring. Gjennom konkrete tiltak skal det legges til rette for at flere kan bruke beina, buss eller tog for å komme seg fram i kommunen, spesielt i sentrumsområdene.
Har 200 millioner
Kommunen har satt av 200 millioner kroner til dette arbeidet de neste årene, og disse pengene kommer fra salget av Sandefjord Bredbånd. Bypakken skal ikke finansieres ved bruk av bompenger. Foreløpig har ikke de andre tre samarbeidspartnerne lagt penger direkte i Sandefjords bypakke-pott, men de finansierer og legger til rette for egne prosjekter som også vil komme Sandefjords trafikanter til gode.
De fire samarbeidspartnerne vil også ha god nytte av hverandres fagkompetanse underveis i prosjektet. Avtalen gjelder i første omgang fram til 2033.
Du kan lese samarbeidsavtalen her. (PDF, 207 kB)