Er du beredt? – Egenberedskapsuka 2024

Har du tenkt over hva som kan ramme deg hjemme, og forberedt deg best mulig? Hvis strømmen blir borte eller du blir isolert av snø eller flom i flere dager, hva gjør du da? Du bør du være rustet til å klare deg selv i minst én uke.

Ting brukt til egenberedskap, som lykt, mat og vann. - Klikk for stort bildeEr du forberedt? Egenberedskap er viktig, og nå er det på tide at du sjekker hvordan ditt beredskapslager ser ut. DSB

Egenberedskapsuka for 2024 arrangeres i uke 44, altså fra mandag 28. oktober til fredag 3. november.

Egenberedskapsuka er en landsdekkende kampanje som gjennomføres av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i samarbeid med kommuner over hele landet.

Målet med egenberedskapsuka er å gjøre deg mer bevisst på hva du kan gjøre for å bedre håndtere kriser og uventede hendelser.

Sivilforsvaret er en av mange aktører som bidrar til økt oppmerksomhet rundt egenberdskapsuka. I Sandefjord vil du kunne møte dem blant annet på torget onsdag 30. oktober.

Er du forberedt hvis noe skulle skje? Egenberedskapsuka 2024 – SikkerHverdag.no

Varme, lys, mat, medisiner og nyttige ting

De fleste av oss er helt avhengig av strøm i hverdagen. Vi bruker strøm til oppvarming, lys, matlaging, varmtvann og elektriske apparater. Uvær, naturhendelser, sabotasje, tekniske problemer, terror eller krigshandlinger kan føre til at mange mister for eksempel strøm eller vann. Det kan også gjøre at det kan bli vanskeligere å få tak i nødvendige varer.

Sjansen er kanskje ikke så stor, men det kan skje. Da bør du være forberedt.

Du bør tenke igjennom hva som kan skje, hvilke konsekvenser kan det få og hvordan vil nettopp din familie håndtere det? Finn ut hvem som kan trenge din hjelp og hvordan du kan bidra.

Flere gode råd finner du på kommunens nettside om beredskap.

Ta en gjennomgang av utstyr

Har du utstyr du planlegger å bruke i en nødsituasjon, må du gjøre deg kjent med hvordan det brukes og sørge for at det virker.

De grunnleggende behovene som må dekkes de første tre døgnene av en krise er varme, drikke, mat, legemidler, hygiene og informasjon.

Mange av oss har allerede en god del av det vi trenger for å klare oss selv i noen dager, så det er ofte ikke så mye som skal til for å komme helt i mål.

Om krisen blir langvarig har dere med disse forberedelsene kjøpt dere tid og rom til å planlegge videre. Samtidig bidrar dere også til at de som trenger det mest kan få hjelp først.

Dette bør du ha i ditt eget beredskapslager:

• Rent drikkevann lagret på kanner eller flasker
  • Mat som tåler lagring i romtemperatur
  • Grill, kokeapparat eller stormkjøkken
  • Varme klær, pledd, dyner og soveposer
  • Fyrstikker og stearinlys
  • Ved hvis du har vedovn eller peis
  • Gass- eller parafinovn som er beregnet for innendørs bruk er et alternativ til vedfyring
  • Avtale om overnatting hvis du ikke har alternativ oppvarming
  • Lommelykter eller hodelykter som går på batterier, sveiv eller solceller
  • DAB-radio som går på batterier, sveiv eller solceller
  • Legemidler og førstehjelpsutstyr
  • Jodtabletter (gjelder barn og voksne under 40 år, gravide og ammende)
  • Hygieneartikler som våtservietter, håndsprit, bleier, dopapir og menstruasjonsprodukter
  • Batterier og ladet batteribank
  • Litt kontanter og flere betalingskort
  • Mat og vann til kjæledyr
  • Liste på papir med viktige telefonnummer som for eksempel nødnummer, legevakt, veterinær, familie, venner og naboer

Følg åpningen av årets egenberedskapsuke

Justis- og beredskapsministeren står for åpningen av beredskapsuka 2024. Du kan følge den direkte her: Slik bidrar du til Norges beredskap

Advice in multiple languages on self-preparedness for emergencies

Think about what crises and accidents could affect you at home and prepare for them to the best of your ability. If there is no power or you are cut off by the weather, you should be equipped to fend for yourself for at least one week. Read more about the advices on self-preparedness on this website: www.sikkerhverdag.no.