Er du godt nok forberedt?

Nye anbefalinger om hva du bør ha i ditt beredskapslager hjemme.

Ulike gjenstander i et beredskapslager. - Klikk for stort bildeEt beredskapslager er noe alle bør ha hjemme. Ivar Kvaal / DSB

Du bør kunne klare deg i en krisesituasjon i én uke med det du har hjemme. Har du et beredskapslager fra før, så bør dette nå utvides. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har nå kommet med en ny anbefaling, der beredskapslager hjemme bør utvides med innhold som rekker til sju dager.

– Når direktoratet nå anbefaler at flest mulig er forberedt på å klare seg selv i en uke i en krise, så er det gode grunner til det. Kommunen, nødetater og beredskapsorganisasjoner skal også hjelpe befolkningen. Men de må alltid prioritere personer som av ulike årsaker, ikke greier seg alene i situasjonen, forklarer Thor Henry Thorød, rådgiver samfunnssikkerhet og beredskap i Sandefjord kommune.

Du kan finne oppdaterte råd, praktiske og konkrete tiltak som øker vår evne til å greier oss godt under kriser på nettsiden sikkerhverdag.no.

Har du forresten sikret at du mottar viktige meldinger fra kommunen? Du har selv ansvar for å kontrollere at du er registrert riktig på varslemeg.no. Her kan du også registrere deg på en adresse du ikke er folkeregistrert på, dersom du for eksempel ønsker å få varsel ved hendelser som berører fritidseiendom, studentbolig eller lignende.

Dette bør du ha hjemme – og ha nok av det for én uke til alle i husstanden:

• Rent drikkevann lagret på kanner eller flasker.
  • Mat som tåler lagring i romtemperatur.
  • Grill, kokeapparat eller stormkjøkken.
  • Varme klær, pledd, dyner og soveposer.
  • Fyrstikker og stearinlys.
  • Ved hvis du har vedovn eller peis.
  • Gass- eller parafinovn som er beregnet for innendørs bruk er et alternativ til vedfyring.
  • Avtale om overnatting hvis du ikke har alternativ oppvarming.
  • Lommelykter eller hodelykter som går på batterier, sveiv eller solceller.
  • DAB-radio som går på batterier, sveiv eller solceller.
  • Legemidler og førstehjelpsutstyr.
  • Jodtabletter (gjelder barn og voksne under 40 år, gravide og ammende).
  • Hygieneartikler som våtservietter, håndsprit, bleier, dopapir og menstruasjonsprodukter.
  • Batterier og ladet batteribank.
  • Litt kontanter og flere betalingskort.
  • Mat og vann til kjæledyr.
  • Liste på papir med viktige telefonnummer som for eksempel nødnummer, legevakt, veterinær, familie, venner og naboer.