Gode tilbakemeldinger etter pårørendeskolen

Engasjerte pårørende deltok på kurs om demens for økt forståelse og fellesskap. Tilbakemeldingene på kurset går blant annet på hvor verdifullt det er å møte andre i samme situasjon.

En gruppe mennesker foran en skjerm i et møterom. - Klikk for stort bildeArbeidsgruppen var fornøyd med gjennomføringen: Fra venstre: Else Aase (Lærings-og mestringssenteret). Anette Gåsholt (hukommelsesteamet), Tove Anholt (Dagaktivitet demens), Elisabeth Anna Pedersen (hukommelsesteamet), Ellen Bergsted (dagaktivitet demens), Ana Belen O. Sanchez (Krokemoa hjemmesykepleie), Marianne Ravn (Korkemoa hjemmesykepleie), Camilla Søvik Botne (Stokke Hjemmesykepleie), Anne-Grethe Holst (demensforeningen), Ida Rønning (Bugården hjemmesykepleie), Siriann B. Lunde Gram (Bugården hjemmesykepleie) og Monica L. Pedersen (Dagaktivitet demens) Sandefjord kommune

Over fire kvelder i oktober samlet 42 pårørende seg på Sandefjord Medisinske Senter for å delta på Pårørendeskolen Demens, et kurs laget spesielt for de som har en nær person med demens. Målet var å gi deltakerne kunnskap, trygghet og verktøy til å håndtere hverdagen – og ikke minst til å møte andre som også står i en krevende omsorgsrolle. Tilbakemeldingene har vært svært positive.

Et søskenpar som deltok, uttrykte sin takknemlighet:

Hyggelig, informativt og nyttig for oss som pårørende. Verdifullt å treffe andre i samme situasjon. Nå har mamma stilt opp for oss i alle år, så det skulle bare mangle at vi stiller opp for henne. Vi føler oss heldige som kunne delta på dette sammen!

En trygg arena for læring og samhold

Pårørendeskolen Demens består av forelesninger, gruppesamtaler og erfaringsutvekslinger, noe som gir en helhetlig støtte til de som står nær noen med demens. Gjennom kurset får deltakerne verktøy til å møte utfordringer og skape gode stunder sammen med sine kjære. Kurset har flere målsettinger som engasjerer og beriker:

• Økt forståelse for demens: Kurset gir innsikt i ulike typer demens, hva de innebærer og hvordan sykdommen utvikler seg.
  • Støtte til hverdagsmestring: Pårørende får konkrete verktøy og strategier for å takle daglige utfordringer.
  • Forbedret samvær: Gjennom råd og innsikt kan pårørende skape bedre opplevelser og tryggere rammer rundt den de har kjær.
  • Informasjon om rettigheter og hjelpetilbud: Deltakerne lærer om aktuelle rettigheter og hvordan de kan få tilgang til helse- og omsorgstjenester.
  • Fellesskap og støtte: Gjennom å møte andre pårørende bygger man et viktig nettverk og får støtte av dem som forstår situasjonen.

Et sterkt samarbeid for å hjelpe familiene

To personer holder foredrag. - Klikk for stort bildeJorunn Berg Gundersen og Monica Kamfjord Steinnes (saksbehandlere fra bolig- og tjenestekontoret) forteller om tilbud i kommunen for personer med demens. Sandefjord kommune

Bak gjennomføringen står en dedikert arbeidsgruppe bestående av ansatte fra Sandefjord kommunes avdelinger som dagaktivitet demens, lærings- og mestringssenteret, hjemmetjenesten med hukommelsesteamet og «tett på demens»- gruppene, samt frivillige organisasjoner som demensforeningen. Eksterne fagpersoner ble også invitert for å dele innsikt og gi støtte.

Et tilbud som vokser i betydning

Antallet personer med demens i Norge er forventet å dobles innen 2040, og dette stiller krav til pårørende, helsevesen og støtteordninger. Pårørendeskolen Demens er en del av Demensplan 2025, og tilbudet er blitt et viktig tiltak for å styrke pårørendes rolle og øke livskvaliteten til både pasienter og deres familier.

Sandefjord kommune har tilbudt Pårørendeskolen siden 2008, og for mange pårørende har dette kurset vært en kjærkommen hjelp i en vanskelig tid.

Er du pårørende til noen med demens?

Følg med for kommende kurs – her får du kunnskap, støtte og fellesskap til å møte hverdagen med nye perspektiver.

Det tilbys kurs på våren i Andebu og på høsten i Sandefjord sentrum, og neste mulighet blir i Andebu våren 2025.