Hva ønsker fremtidens boligkjøpere seg?

Sandefjord Planforum ble denne uken gjennomført med rekordstor deltakelse. Sandefjord planforum er et tilbud til eiendomsutviklere, plankonsulenter, eiendomsmeglere, interesseorganisasjoner innen by- og stedsutvikling og andre som har sitt daglige virke innen samfunnsutvikling. Arrangører er Sandefjord kommune og Sandefjord Næringsforening.

Mange mennesker i et stort møterom. - Klikk for stort bildeEnhetsleder for plan og naturforvaltning David Bakke Haugen, byutviklingsplanen. Maria Sundby Haugen

Over 90 deltakere fra næringslivet var torsdag 26. september på plass allerede fra klokken 07.45 for å høre om hva fremtidens boligkjøpere ønsker seg. Hvordan kan vi skape en levende by som er attraktiv for både unge og eldre og hva er trendene innen boligmarkedet nå?

Oda Ellensdatter Solberg, prosjektleder i Natural State, presenterte et prosjekt de har gjort for kommunen; «boliger tilpasset eldre og framtidens behov». I rapporten har Natural State samlet erfaringer gjennom dybdeintervjuer, spørreundersøkelser og innhentet erfaringer fra inn og utland. Spesielt interessant er de anbefalingene kommunen har fått i en strategi, og rapporten kan du finne her.

Lill-Iren Barth, eiendomsmegler i DNB Eiendom, delte kunnskap om nye trender i boligmarkedet, basert på erfaringer fra prosjekter som er på tegnebrettet eller under bygging.

Einar Sissener fra AS Thor Dahl som er en stor grunneier og eiendomsutvikler i og rundt Sandefjord by, delte tanker om fremtidens boligutvikling og egne fremtidsvisjoner blant annet for Ranvik brygge og Framnæs mekaniske verksted.

Videre presenterte enhetsleder for plan og naturforvaltning David Bakke Haugen, byutviklingsplanen som er kommunesamfunnets «røde tråd» i byutviklingen frem mot 2050. Byutviklingsplanen finner du her: Byutviklingsplanen - Sandefjord kommune

Avslutningsvis fortalte næringssjef Jan Erik Hvidsten og prosjektleder for omdømmeprosjektet Tenk Sandefjord, Hanne Marie Pedersen, hva som er viktig for å lokke nye innbyggere til Sandefjord, og få utflyttede sandefjordinger hjem.