Mange ledige fastleger i Sandefjord

For noen år siden var det vanskelig å finne en ny fastlege i Sandefjord. Kapasiteten hos fastlegene var sprengt, og mange sto på lange ventelister. Nå har situasjonen endret seg.

Lege på et legekontor. - Klikk for stort bildeKaroline Gylthe er en av kommunens fastleger som har plass til flere pasienter på lista si. Legene Nord, Sandefjord helsepark

Ønsker du deg ny fastlege, er det gode muligheter for å ordne det nå. I oktober er det over 2700 ledige plasser hos fastleger i Sandefjord. Dette er fordelt på 19 leger på ulike legesentre i kommunen.

Nye fastleger og økt kapasitet

De siste to årene har det kommet mange nye fastleger i Sandefjord, blant annet ved de to kommunale legesentre Søeberg og Lunden. Disse listene er fortsatt under oppbygging. I tillegg har flere etablerte leger økt sine lister, noe som forklarer den ledige kapasiteten. Det er viktig å understreke at mange ledige plasser hos en lege hovedsakelig skyldes disse endringene.

Karoline Gylthe er en av mange nye fastleger i kommunen. Sammen med flere av sine kollegaer ved Sandefjord helsepark, har Gylthe ledig plass til flere pasienter på sin liste. Nederst i denne artikkelen finner du oversikt over hvilke leger i Sandefjord som har ledig kapasitet akkurat nå.

Ventelister og bytte av fastlege

Mange pasienter står fortsatt på venteliste hos leger med lange ventelister, noen med flere hundre pasienter. Selv om du står høyt på en venteliste, kan det ta lang tid før en lege med full liste får ledig kapasitet. Enkelte leger reduserer også sine lister, noe som betyr at det kan ta år før listen åpnes for nye pasienter fra ventelisten.

Anbefaling om å bytte fastlege

Hvis du trenger eller ønsker en ny fastlege i Sandefjord, anbefaler vi å velge en av fastlegene som har ledig plass på sin liste. Du kan bytte fastlege selv om du står på venteliste hos en annen lege. Da vil du få plass hos din nye fastlege, men mister samtidig plassen på ventelisten. Ønsker du å komme inn hos en spesifikk lege, kan du sette deg opp igjen på venteliste selv om du nå har plass hos en ny lege.

Med over 2700 ledige plasser er det nå enklere enn noen gang å bytte fastlege i Sandefjord. Slik gjør du det:

Bytte fastlege – steg for steg

• Gå inn på Helsenorge/bytte fastlege
  • Logg inn med Bank ID/sikker innlogging
  • Velg «Vestfold Fylke» og huk av for Sandefjord Kommune for å se alle våre fastleger, og til enhver tid oppdatert liste med informasjon om hvilke fastleger som har ledig plass på sin liste. Listen viser også legens kjønn, alder og hvilket legekontor han eller hun er tilknyttet.
  • De legene som har ledig plass på sin liste, kommer opp med handlingsvalget «Bytt» i høyre kolonne (du kan også se denne listen uten å være innlogget)
  • Trykk på «Bytt» og bekreft, når du har funnet den fastlegen du ønsker å bytte til
  • Du vil få et brev med bekreftelse om ny fastlege fra HELFO, og vil overføres til ny pasientliste fra og med den 01. i påfølgende måned.

For å overfører journalen fra tidligere legesenteret til det nye må du kontakte det gamle legesenteret ditt direkte.

Du kan bytte fastlege inntil to ganger i året. Mer om reglene finner du på Helsenorges nettsider. Dersom du ikke kan bruke selvbetjeningsløsningen på helsenorge.no, kan du ringe Helsenorge: 23 32 70 00.

Disse fastlegene i Sandefjord har ledige plasser pr. oktober 2024

• Hans Jacob Gravdal (mann, 71), Sandefjord Helsepark, Legene Nord
  • Adnan Safdar Warraich (mann, 38), Annen Etasje Legesenter
  • Marte Johanne Holstad  (kvinne, 31), Søeberg Legesenter