Naturmangfold skal prioriteres

Sandefjord kommune tar viktige skritt for å bevare det dyrebare naturmangfoldet i våre områder. En egen kommunedelplan for natur skal sørge for bedre oversikt, gode vurderinger og riktige avgjørelser.

Blomster på Yxney - Klikk for stort bildeSandefjord har et rikt, men sårbart naturmangfold. Som på Yxney, som har en rik flora med flere sjeldne og utsatte arter. Tore Ringdal

Alle som er opptatt av å bevare naturmangfoldet, er velkomne til åpent informasjonsmøte på Sandefjord bibliotek, 14. august klokka 18.00. Her vil vi fortelle om arbeidet med kommunedelplanen for natur.

– Denne planen skal være et løfte om å prioritere naturen i all arealforvaltning og samfunnsutvikling i Sandefjord, forteller rådgiver for plan og naturforvaltning, Pål Breien Abrahamsen.

Hovedmålet med planen er å skape en helhetlig oversikt over kommunens naturressurser, og gjennom dette, etablere et solid fundament for fremtidige beslutninger som respekterer og beskytter våre naturlige verdier.

– Dette vil ikke bare skape forutsigbarhet for innbyggere og næringsdrivende, men også forenkle saksbehandlingen og styrke kommunens evne til å balansere ulike interesser og hensyn. Planen vil omfatte både land og sjø, og sikre at vi tar vare på vårt ansvar for å bevare naturmangfoldet for fremtidige generasjoner, sier Abrahamsen.

Du kan lese forslaget til planprogrammet for kommunedelplanen her og si din mening innen 2. september.