Oppfordrer de unge til å delta i Ungdata-undersøkelsen

Den fjerde Ungdata-undersøkelsen rulles nå ut i Sandefjord kommune for å kartlegge oppvekstvilkår. Elever fra 8. til 10. trinn og videregående opplæring oppfordres til å delta, for å gi innsikt i ungdoms psykiske og fysiske helse, trivsel og livskvalitet.

For fjerde gang skal Ungdata-undersøkelsen gjennomføres i Sandefjord kommune. Vi kan dermed følge utviklingen fra 2013 til i dag. Undersøkelsen er helt anonym og gir barn og unge en mulighet til å fortelle lokalpolitikere og myndigheter om hvordan det er å vokse opp i kommunen.

Elever i klasserom.  - Klikk for stort bildeUngdataundersøkelsen skal gjennomføres på ungdomsskoler og videregående i Sandefjord. Mostphotos

Elever fra 8. til 10. trinn og i videregående opplæring oppfordres til å delta i undersøkelsen som starter i uke 11.

– Undersøkelsen hjelper oss med å ta vare på det gode og forbedre det som kan bli bedre, sier Kim Andersson, folkehelsekoordinator og Ungdata-koordinator.

Vil ha med mange

– Vi ønsker at så mange som mulig blir med på undersøkelsen for å gi oss best mulig informasjon, sier Andersson.

Vanligvis deltar rundt 85 prosent av elevene, noe som er veldig bra.

– Vi håper på like mange deltakere i år for å få en nøyaktig rapport. Dette hjelper oss med å planlegge hva vi skal gjøre videre. Undersøkelsen skal hjelpe oss med å forbedre livet for barn og ungdom. Det er viktig at både barn og foreldre forstår dette.

Svarene er garantert helt anonyme.

Ønsker ærlige svar

Undersøkelsen kartlegger ensomhet, psykisk og fysisk helse, trivsel, familieforhold, søvn og livskvalitet. Elever fra og med 8. trinn blir spurt om rus, vold og trakassering.

– Undersøkelsen berører sensitive temaer, noe som kan være utfordrende for noen, sier Andersson.

– Ærlige svar gir grunnlag for tilpassede tiltak i skolekretser ved behov. Uten nøyaktig informasjon blir det vanskeligere å finne riktige løsninger, legger han til.

Vil se på endringene

I løpet av mai kommer rapportene, noe Kim Andersson ser fram til.

– Nå får vi oppdatert innsikt som kan sammenlignes med funn fra siste Ungdata-undersøkelse som ble gjennomført i 2021. Vi har satt sammen en arbeidsgruppe som skal gjøre et dypdykk i datamaterialet når det blir tilgjengelig. Det blir veldig spennende å se hva som har forandret seg.

Om Ungdata

Ungdata er lokale barne- og ungdomsundersøkelser der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det, og hva de driver med på fritiden. Undersøkelsene er tilpasset barn og ungdom på mellomtrinnet (5.–7. trinn), ungdomstrinnet og i videregående opplæring.

Ungdata-undersøkelsene omfatter et bredt spekter av temaområder. De som svarer på undersøkelsen får spørsmål om foreldre, venner, skole, lokalmiljø, fritidsaktiviteter, helse og trivsel. På ungdomstrinnet og i videregående opplæring er det også med spørsmål om rusmiddelbruk, seksualitet, risikoatferd og vold. Spørsmålene i Ungdata dekker helheten i barn og ungdomsliv. Les mer om spørreskjemaet her.

Siden 2010 har 915 000 ungdommer fra nesten samtlige norske kommuner deltatt i ungdomsdelen av Ungdata-undersøkelsene, og siden 2017 har over 150 000 barn på mellomtrinnet (5.–7. trinn) svart på Ungdata junior-undersøkelsen. Ungdata gir dermed et godt innblikk i hvordan det er å være ung i Norge i dag.

Kilde: ungdata.no