Ordførerne kaller forslaget uakseptabelt

Alle kommunene i Vestfold, samt Vestfold fylkeskommune, har sendt et samlet høringssvar på regjeringens forslag til nytt inntektssystem. Ordførerne syns ikke forslaget er godt.

Alle Vestfolds ordførere har signert høringssvaret og det er ingen tvil om at de er misfornøyde med forslaget fra regjeringen som handler om endringer i inntektssystemet til kommunene. Ordførerne beskriver blant annet at forslaget som oppsiktsvekkende og uakseptabelt. De mener kommunene i Vestfold vil komme dårligere ut etter endringene av inntektssystemet enn før endringene.

Pengesedler og et dokument med søylediagram. - Klikk for stort bildeKommuneøkonomien er ikke like god i alle kommuner. Det vil ordførerne i Vestfold gjøre noe med. Mostphotos

Ordførerne påpeker at de økonomiske forskjellene mellom kommunene i landet fortsetter å øke og at kommunene i Vestfold har store utfordringer med unge uføre, høy andel eldre og barnefattigdom. Kommunene i Vestfold har også lave skatteinntekter og ingen mulighet for ekstrainntekter.

I høringssvaret skriver ordførerne at kommunene allerede har en effektiv drift og ligger i landstoppen når det gjelder lavt kostnadsnivå. Derfor mener de at det er uakseptabelt at de kommer dårligere ut etter endringene av inntektssystemet. De mener at det må gjøres endringer i det foreslåtte opplegget.

Du kan lese hele høringssvaret her. (PDF, 56 kB)

Selve forslaget fra regjeringen kan du finne på regjeringens nettsider.