Sikrer levelige områder for insektene

Noen ganger kan insekter være til bry for oss mennesker, men uten dem kan vi faktisk ikke leve. Så hva kan vi gjøre for å beholde insektene hos oss?

Skilt ved gress. - Klikk for stort bildeI en verden der bestanden av insekter er synkende, er det fint å gjøre litt for å hjelpe dem. Sigfrid Kvasjord

Det er kanskje tilsynelatende et lite bidrag, men det er et viktig bidrag for å ta vare på de svært viktige insektene våre. Når Sandefjord kommune ikke slår gresset på grønne flekker i kommunen vår, så kan det hjelpe insektene.

Du har kanskje lagt merke til plakater som den du ser over her? Kommunen har bestemt seg for å spare noen områder til innsektene. Det er på Hjertnesstranda, i Bugårdsparken, Breidablikk og Andebuparken som spares til etter blomstring, det vil si et stykke utpå sensommeren.

Vurderer kantslåtten

Det er ikke så mange kommunale veier i Sandefjord der kantslått vurderes til å ha noen særlig påvirkning på insekter eller annet naturmangfold. Der det er registrert å kunne ha en betydning, blir det alltid vurdert om kantslåtten kan utsettes, droppes eller reduseres. Dette vil naturligvis også handle om krav til trafikksikkerhet.

Dersom grøfter og kanter ikke holdes i sjakk, kan det også føre til skader på veien. For eksempel ved at vannet tar en annen vei enn ønskelig, under asfalten eller lignende.

Når kommunen vurderer kantslått, handler det ikke bare om å ta vare på pollinerende insekter, men også å unngå at uønskede arter sprer seg.