Tankbil fra Sandefjord til Ukraina

En eldre tankbil som absolutt kan kjøres og brukes, men ikke her hos oss eller hos andre brann- og redningsvesen i Norge. Hva gjør vi? Jo, Sandefjord brann og redning ønsker å donere den til Ukraina.

Med hjelp av Norsk Ukrainsk brann- og ambulansestøtte (NUBAS) kan vi få dette til. NUBAS har siden invasjonen i 2022 levert over 180 kjøretøy og flere titalls trailere med utstyr til Ukraina, og har opparbeidet seg svært god erfaring på eksport og tolldeklarasjon.

De ansatte i Sandefjord brann og redning får ønsket oppfylt når formannskapet enstemmig vedtar kommunedirektørens innstilling om donasjon den 14. mai 2024.

Kjøretøy som er utrustet for brann- og redningsoppdrag er spesialbygde og har lang leveringstid. Fordelen med å donere eldre kjøretøy er at disse i hovedsak er mekaniske, og derfor enklere å reparere og bytte deler på enn nye moderne kjøretøy med mye elektronikk og sensorer. Dette forenkler også opplæringen.

Brannbiler kjører ikke av seg selv, og blant de ansatte i beredskapsavdelingen var det flere som var interessert i å kjøre den gamle tankbilen i kolonne ned til Ukraina. Valget falt på Joakim Kihle.

Tankbil med ukrainamerke. - Klikk for stort bildeTankbilen på ferden ned til Ukraina.

Onsdag 25. juni er Joakim tilbake etter en opplevelsesrik reise. Sammen med Thomas Velle, til daglig ansatt i DSB, kjører de tankbilen gjennom Sverige, med båt til Polen og ned til polsk/ukrainsk grense i Hrebenne. Sammen med resten av kolonnen ankommer de grensa i syvtiden søndag kveld, og på rekordfart – fem timer – er det gjennom tollen, og de kan kjøre inn i grensebyen Rawa Rus’ka i Ukraina, seks mil nordvest for Lviv.

Fra tidlig lørdag morgen på Gardermoen, til overnatting i gymsalen på en ukrainsk barneskole natt til mandag. Rektor på skolen har gjort madrasser og sengetøy klart for alle i den norske kolonnen, og også for ukrainske brannfolk. De har reist på tvers av landet, Europas nest største i areal, for å hente sårt tiltrengt utstyr og biler.

Joakim har selv fått kjenne på takknemligheten til ukrainske brannfolk, som forteller at norske donasjoner, av både kjøretøy og materiell, virkelig utgjør en forskjell. Han blir vist bilder og film av situasjoner der donert utstyr frigjør mennesker fra sammenraste bygninger utsatt for rakettangrep.

Som takk for bidraget fra NUBAS og Norge, rigges det mandag til middag i et lokale i grensebyen, og det blir overlevert diplomer til de norske deltagerne i kolonnen. Et diplom Joakim er stolt av! Stolt av gjengen som har kjørt nedover, av NUBAS som muliggjør denne typen av støtte til et krigsherjet land, og av Sandefjord brann og redning og Sandefjord kommune som har tatt del i det.

Og han er ikke i tvil, dette hadde han gjort igjen – og gjør igjen dersom muligheten skulle by seg!

Brannslanger på lasteplan i en vaskehall. - Klikk for stort bilde
Brannkonstabel ved verktøybenk. - Klikk for stort bilde
Hvit personbil foliert med ukrainsk og norsk flagg på panseret. Rød tankbilen bak. - Klikk for stort bilde
Brannkonstabel i førersetet av tankbilen - Klikk for stort bilde