Vanningsrestriksjoner fra 22. mai

For at alle abonnenter skal få vann ved høyt sommerforbruk, må Sandefjord kommune innføre vanningsbegrensninger. Vanningsrestriksjonene gjelder fra onsdag 22. mai til mandag 26. august 2024 for Sandefjord, Stokke, Kodal og Løke.

Høyjord, Gravdal og Andebu har vanningsforbud.

Dersom vanningsplan ikke overholdes, vil flere innbyggere i høyereliggende områder miste vannet, fordi forbruket økes til langt over normalen og kapasiteten overskrides. For at alle skal få vann gjennom hele sommeren, må vi derfor fordele økt vannforbruk til forskjellige tider.

Hvor mye vann bruker vi når vi vanner?

I følge Vestfold vann vil en familie på fire bruke i gjennomsnitt cirka 500-600 liter vann per døgn. Dersom du har en hagespreder med normalt trykk i 3-4 timer tilsvarer dette et vannforbruk på 2500-3000 liter, altså 4-5 ganger normalt husholdningsforbruk. For at alle i kommunen skal ha vann å drikke gjennom hele sommeren, må vi derfor være litt sparsom med vannbruken.

Her er reglene

Vanning kan skje etter forbokstav i etternavn eller navn på borettslag/sameie, på følgende dager mellom kl. 18.00 og 23.00:

A–G: onsdag og lørdag
H–L: mandag og torsdag
M–Å: tirsdag og fredag

Her er detaljerte, gjeldende regler for vanningen.

Søknad om dispensasjon sendes til: postmottak@sandefjord.kommune.no

Dersom du har privat vann, gjelder ikke restriksjonene deg.