Hvorfor skal Sandefjord kommune bruke en tomt med matjord?

Stortingsrepresentanten Raymond Hansson fra Miljøpartiet De Grønne har stilt kommunal- og distriktsminister Erling Sande dette spørsmålet skriftlig. Hansson viser til at statsforvalteren har godkjent å ofre kvalitetsmatjord for å bygge ny skole i Sandefjord. Han lurer på om utbyggingen må gjennomføres eller om det finnes en mulighet for at hensynet til matjord og selvforsyning i stedet kan vektes i denne saken.

Erling Sande svarer Hansson at han er enig i at matjorda er viktig og en knapp ressurs. Han forklarer videre historikken til akkurat denne saken. Hvordan statsforvalteren i starten kom med innsigelser om at det var uheldig å bruke en tomt som er satt av til LNF-område. Likevel ble det senere etter en konkret vurdering ikke fremmet innsigelser til bruk av tomta. Begrunnelsen var at en skole er samfunnsnyttig og at kommunen har selvstyre som avgjør sin eget arealbruk.

Han skriver også at han er blitt informert at arbeidet med å flytte matjorda allerede har begynt. Dette arbeidet er nå ferdig.

Helt til slutt skriver Sande at departementet har mulighet til å overstyre det kommunale planvedtaket, men at de ikke vil gjøre dette her. Det er basert på de opplysningene departementet sitter med i dag.