Eksempler:
- Bygge høyere enn 8 og 9 meter, jf. pbl. § 29-4, eller evt. maksimum tillatt byggehøyde fastsatt i gjeldende plan.
- Bygge mer enn tillatt på tomten, dvs. å overskride tillatt utnyttelsesgrad (% BYA)
- Avvike fra tillatt bygningsutforming i gjeldende plan, f.eks. takform, takvinkel, type bebyggelse osv.
- Bygge utenfor byggegrenser i gjeldende plan eller veglovens avstandsbestemmelser
- Tiltaket er ikke i tråd med kommuneplanens arealdel, for eksempel fritidsbolig i LNF
- Fravike eventuelt plankrav, dvs. krav om utarbeidelse av reguleringsplan
- Tiltaket plasseres i 100-meters beltet mot sjø, jf. pbl. § 1-8 og er ikke i tråd med gjeldende bestemmelser i kommuneplanen.
Hjemmelsgrunnlaget
Dispensasjonsvedtaket fattes med hjemmel i pbl. § 19-2. Ved dispensasjon fra loven og forskriften til loven skal det legges særlig vekt på dispensasjonens konsekvenser for helse, miljø, jordvern, sikkerhet og tilgjengelighet.
Dispensasjon kan gis på vilkår, jf plan- og bygningsloven § 19-2 første ledd. Dispensasjonsvilkår må ha til formål å forebygge, reparere, dempe eller kompensere for negative følger av at regelverket eller planen fravikes.
Når kan det gis dispensasjon?
En dispensasjonssøknad må være begrunnet, og kommunen kan gi dispensasjon dersom begge vilkårene under er oppfylt:
- Hensynene bak bestemmelsen eller hensynene i lovens formålsbestemmelse ikke blir vesentlig tilsidesatt.
- Fordelene ved å gi dispensasjon er klart større enn ulempene (for allmennheten).
Kriterier
Begrunnelser som går på personlige forhold som for eksempel plassbehov, familieforhold, økonomiske årsaker etc. vil vanligvis ikke kunne tillegges stor vekt. Muligheten for å få innvilget dispensasjon kan også reduseres med økt antall dispensasjoner, omfang på avvik samt når det søkes om dispensasjon fra planer av nyere dato. Alle kan søke om dispensasjon, men det er sjelden kurant å få det, og det kan aldri gis dispensasjon fra saksbehandlingsregler.
I dispensasjonssaker skal regionale og statlige myndigheter uttale seg dersom deres ansvarsområde blir direkte berørt. Administrasjonen bør ikke gi dispensasjon dersom andre myndigheter uttaler at de vil påklage vedtaket. Når tiltaket er betinget av tillatelse eller samtykke fra andre myndigheter kan søknaden stilles i bero til avgjørelse foreligger. Dersom andre myndigheter ikke har avgitt uttalelse innen fristen på 4 uker, kan søknaden avgjøres av kommunen, jf. lovens § 21-5 siste ledd.
Søknad om dispensasjon
Søknad kan fremmes i brevs form og må inneholde tilstrekkelig informasjon til at kommunen kan behandle søknaden. Søknad om dispensasjon kan sendes samtidig med søknad om selve tiltaket etter plan- og bygningsloven, og bør inneholde:
- Beskrivelse av hvilke regler det søkes om dispensasjon fra
- Beskrivelse av hvilken eiendom og type tiltak
- Begrunnet søknaden. Blir hensynet bak bestemmelsen vesentlig tilsidesatt? Hvilke fordeler/ulemper kan være aktuelle for tiltaket?
- Situasjonskart
- Nabovarsling og evt. merknader
- Kvittering for at naboer er varslet
- Varigheten av dispensasjon
En dispensasjon gjelder alltid det konkrete tiltaket tillatelsen omfatter. Er tiltaket som er betinget av dispensasjonen ikke satt i gang senest 3 år etter at tillatelse er gitt, faller tillatelsen og dispensasjonen bort, jf. pbl. § 21-9. Det samme gjelder dersom tiltaket innstilles i mer enn 2 år. Ved brann, sammenrasning, forfall eller liknende omstendigheter, vil en eventuell gjenoppføring være avhengig av ny dispensasjon. I slike tilfeller foretas det en ny, selvstendig vurdering ut fra gjeldende regler og plansituasjon.
Midlertidig dispensasjon kan gis tidsbestemt eller for ubestemt tid, jf. pbl. § 19-3. Ved tidsfristens utløp eller ved kommunens pålegg om opphør, må tiltakshaver uten utgift for kommunen fjerne det utførte, eller opphøre med midlertidig tillatt bruk, eller oppfylle de krav det er gitt utsettelse med, og hvis det kreves, gjenopprette tidligere tilstand. Erklæring om dette kan kreves tinglyst på eiendommen.
Litt om hensynet bak ulike bestemmelser/ regler