Hva skal denne bypakka egentlig bety?

Vi har en bypakke i Sandefjord. Vi har satt av 200 millioner kroner til bypakka. Men hva skal vi prioritere? Og hva betyr egentlig dette for deg og meg?

To kvinner som smiler. - Klikk for stort bildeSigne Moland (t.v.) leder prosjektet bypakke Sandefjord. Astrid Arnslett fra Cicero ledet seminaret på en engasjerende måte. Sigfrid Kvasjord

Dette var noe av det folk fra både administrasjon og politikk diskuterte i kommunestyresalen torsdag. Om ikke diskusjonen endte opp med en soleklar konklusjon, så ble det i alle fall snakket godt om hvordan bypakke Sandefjord kan bidra til å forme framtidas Sandefjord. Og gode, konkrete ideer - på tvers av politiske partier - ble både lansert og applaudert.

Bedre sykkel- og kollektivtilbud

Hva sier du til flere og tryggere sykkelparkeringsmuligheter i byen? Hva om du enkelt kan lade elsykkelen din i sentrum? Hva om du uansett vær enkelt kan rekke å kjøpe en matbit mens du venter på bussen? Ville du ha likt å kunne spasere gjennom byen, bort til en hyggelig lekeplass for ungene, uten å bekymre deg for om det kommer biler som sneier dere rundt gatehjørnene?

Representanter fra både kommunens administrasjon og folkevalgte, fylkeskommunen og Statens vegvesen deltok på seminaret i kommunestyresalen. Seminaret ble ledet av Astrid Arnslett fra Cicero. I tillegg til å diskutere muligheter og løsninger, fikk seminardeltakerne nyttig kunnskap med seg inn i samtalene. Anders Tønnesen fra Cicero presenterte forskning og fakta om bypakker og byvekstavtaler, og Jakob Eriksen og Eline Oftedal fra Syklistforeningen presenterte syklistundersøkelsen og kom med nyttige innspill til hvordan en bypakke kan bidra til at det blir bedre å være syklist i Sandefjord.

Flere personer rundt et bord. De snakker sammen. - Klikk for stort bildeDet var god stemning under seminaret og forslagene til hvordan framtidas Sandefjord kan bli var mange. Sigfrid Kvasjord

Veien mot målet

I Sandefjord er vi egentlig ganske fornøyde med tilværelsen, men når det kommer til kollektivtilbudet og mulighetene for å sykle i kommunen – da er vi ikke like fornøyde. Det viser borgerundersøkelsen som ble gjennomført i fjor. Ungdommen ønsker seg flere trygge møteplasser og syklister ønsker seg bedre sammenheng i sykkelveinettet. Kan en bypakke være svaret på dette?

Gruppevis og på tvers av interesser, politisk ståsted, ansvarsområde og arbeidsgiver ble det diskutert konkrete tiltak for at Sandefjord kan nå nullvekstmålet. Nullvekstmålet sier at all vekst i persontrafikk i kommunen skal bestå i gåing, sykling og bruk av kollektivtilbudet, og det ligger til grunn i bypakkeavtalen. Med mange gode ideer og forslag i banken etter torsdagens seminar, skal bypakkesamarbeidet nå lage en konkret handlingsplan. Der skal det listes opp hvilke tiltak som skal på plass og hvordan disse tiltakene vil bidra til at kommunen når målene som er satt. Og viktigst av alt: hva vil tiltakene bety for deg og meg.

Personer som sitter ved et bord og noterer på lapper. - Klikk for stort bildeGruppevis ble både store og små prosjekter løftet fram som muligheter i en bypakke. Sigfrid Kvasjord

Hva om det blir både raskere og rimeligere for deg å sykle til jobben enn å ta bilen? Hva om du i tillegg kan få satt fra deg sykkelen uten å være redd for at den blir ødelagt eller stjålet? Dersom det er litt færre parkeringsplasser i sentrumsgatene, men et rimelig alternativ rett på utsiden av sentrum, så kan kanskje dette få deg til å velge å bruke beina. Kanskje en gangbro som gir deg en snarvei rett forbi bilkøen kunne vært aktuelt?

Handlingsplanen som nå skal lages skal bidra til at bypakke Sandefjord blir realisert innenfor rammen av 200 millioner kroner. I tillegg åpnes det for å hente inn samarbeidspartnere og finansiering fra andre aktører.

Mange mennesker som står inne i et stort møterom. - Klikk for stort bildeDet kom mange innspill til hva bypakke Sandefjord bør inneholde. Sigfrid Kvasjord

 

En plakat med rød skrift. - Klikk for stort bildeForslagene var mange, og utover dagen ble de mer og mer konkrete. Hva som ender opp i handlingsprogrammet, vil tiden vise. Sigfrid Kvasjord