2.1 Visjon
Gode, bærekraftige innkjøp – bedre samfunnsnyttige tjenester
2.2 Mål
Sandefjord kommunes anskaffelser gjennomføres på en formålseffektiv, kostnadseffektiv og bærekraftig måte i henhold til lover og regler.
Formålseffektive anskaffelser sikrer at innbyggere og kommunen får tilgang til riktige produkter og tjenester med rett kvalitet:
- Gjennomføres etter behovsanalyse i samarbeid med aktuelle interessenter
- Gjennomføres etter markedsanalyse og dialog med markedet
Kostnadseffektive anskaffelser oppnås med rett bruk av ressurser og kompetanse, en profesjonell gjennomføring av anskaffelsesprosesser og god kontraktsforvaltning:
- Effektive prosesser for kommune og leverandører (prosesseffektivitet).
- Sikre gunstig forhold mellom pris og kvalitet (priseffektivitet).
Bærekraftige anskaffelser sikres ved at kommunen etterspør klimakloke løsninger som svarer til ambisjonene i kommunens klima- og energiplan, og varer som er tilvirket etter etiske og sosiale standarder for arbeids- og miljøforhold i leverandørkjeden:
- Miljøhensyn vurderes ved planlegging av anskaffelser, og livssykluskostnader benyttes for å finne løsningen som gir lavest miljøbelastning over tid.
- Det stilles krav til etisk handel i leverandørkjeder der det er risiko for brudd på arbeidstakeres rettigheter.
- Sirkulær økonomi - Anskaffelser kan bidra til mer sirkulær økonomi lokalt, nasjonalt og globalt.
Visjon og hovedmål realiseres gjennom satsingsområdene nedenfor:
- Organisering og kompetanse – effektiv organisering, med avklarte roller og rett kompetanse
- Det gode innkjøp - økonomisk og kvalitativt gode anskaffelser som dekker brukernes behov, gjennom aktiv leverandør og avtale oppfølging
- Samfunnsansvar - bærekraftige løsninger som vektlegger klima og miljø, etisk handel og kampen mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
- Lokal leverandørutvikling og innovasjon - innkjøp bidrar til innovasjon, markeds- og leverandørutvikling
Satsingsområdene blir på de neste sider omtalt i forhold til ønsket effekt, tiltak og resultatmål.