8 Arbeidsgiverutvalg
Hjemmel: kommunelovens § 5-7.
8.1 Ansvarsområder
Arbeidsgiverutvalget skal bestå av ordfører, varaordfører og opposisjonsleder.
Arbeidsgiverutvalgets arbeids- og ansvarsområde omfatter bl.a.:
- Ivareta kommunens arbeidsgiveransvar overfor kommunedirektøren. Det skal gjennomføres minst en medarbeidersamtale i året. Ordfører skal orientere formannskapet og kommunestyret når slik medarbeidersamtale er gjennomført.
- Forberede og gjennomføre ansettelsesprosess ved tilsetting av kommunedirektør.
- Ansvarlig for å følge opp varsel om kritikkverdige forhold som gjelder kommunedirektøren i samråd med eksternt varslingssekretariat.
- Behandle søknader om midlertidig eller varig fritak fra verv som folkevalgt.
8.2.1 Delegert myndighet
Arbeidsgiverutvalgets gis myndighet i alle saker innenfor utvalgets ansvarsområder definert over. I tillegg har administrasjonsutvalget følgende delegerte myndighet:
- Behandle og avgjøre søknader om fritak fra folkevalgte verv, jf. kommuneloven § 7-9 annet ledd.
Oppdatert detaljoversikt over bestemmelser og særlover organisasjonsutvalget har vedtaksmyndighet for skal fremgå av KF Delegering.
8.2.2 Innstillingsrett
I saker der arbeidsgiverutvalgets ikke selv har avgjørelsesmyndighet innstiller arbeidsgiverutvalget til formannskapet, herunder:
- Innstilling av kandidater ifm. ansettelse av ny kommunedirektør.
- Ved formelle beslutninger om kommunedirektørens lønns- og arbeidsvilkår.
- Dersom det ifm. varslingssaker mot kommunedirektøren avdekkes kritikkverdige forhold skal arbeidsgiverutvalget utforme innstilling til formannskapet om videre behandling.
8.2.3 Rett til videredelegering
Arbeidsgiverutvalget kan ikke videredelegere sin myndighet eller innstillingsrett.