Helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse, revisjon 2024

  1. 1 Forord
  2. 2 Sammendrag
  3. 3 Innledning
    1. 3.1 Formålet med helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
    2. 3.2 Bakgrunn for revisjon
    3. 3.3 Prinsipper ved revisjonen
    4. 3.4 Begreper
  4. 4 Kommunebeskrivelsen
    1. 4.1 Natur
    2. 4.2 Befolkning og bosetting
    3. 4.3 Skoler
    4. 4.4 Næringsliv
    5. 4.5 Samferdsel
    6. 4.6 Kritisk infrastruktur
    7. 4.7 Kulturmiljø
  5. 5 Arbeidet med revisjonen av helhetlig ROS
  6. 6 Vurdering av risiko - metode
  7. 7 Nye uønskede hendelser
    1. 7.1 Brann i oljetank
    2. 7.2 Smitte blant ville fugler
    3. 7.3 Kraftig snøfall
  8. 8 Revisjon av hendelser fra forrige ROS-analyse
    1. 8.1 Kvikkleireskred
    2. 8.2 Bortfall av elektrisitet
    3. 8.3 Sikkerhetspolitisk krise
  9. 9 To hendelser er slått sammen til en analyse
  10. 10 En hendelse er tatt ut av helhetlig ROS
  11. 11 Risiko og sårbarhetsvurdering
    1. 11.1 Bygningskollaps (Vurdert 2022)
    2. 11.2 Atomhendelse (Vurdert 2022)
    3. 11.3 Ulykke med farlige stoffer (Vurdert 2024)
    4. 11.4 Stor ulykke (Vurdert 2022)
    5. 11.5 Pågående livstruende vold (Vurdert 2022)
    6. 11.6 Sikkerhetspolitisk krise (Vurdert 2024)
    7. 11.7 Flom (Vurdert 2022)
    8. 11.8 Stormflo (Vurdert 2022)
    9. 11.9 Matbåren smitte (Vurdert 2022)
    10. 11.10 Bortfall av drikkevann (Vurdert 2022)
    11. 11.11 Svikt i avløpsnettet (Vurdert 2022)
    12. 11.12 Pandemi (Vurdert 2022)
    13. 11.13 Svikt legemiddelforsyning (Vurdert 2022)
    14. 11.14 Bortfall av elektrisitet
    15. 11.15 Bortfall av elektronisk kommunikasjon (EKOM) (Vurdert 2022)
    16. 11.16 Digital sikkerhetshendelse (Vurdert 2022)
    17. 11.17 Massetilstrømning av flyktninger (Vurdert 2022)
    18. 11.18 Kvikkleireskred (Vurdert 2024)
    19. 11.19 Stor skogbrann (Vurdert 2022)
    20. 11.20 Brann i tett trehusbebyggelse (Vurdert 2022)
    21. 11.21 Brann i oljetank/-skip (Vurdert 2024)
    22. 11.22 Smitte blant ville fugler (Vurdert 2024)
    23. 11.23 Akutt forurensning (Vurdert 2022)
    24. 11.24 Kraftig snøvær (Vurdert 2024)
  12. 12 Fremstilling av risiko- og sårbarhetsbildet
  13. 13 Mål og strategier for arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap
    1. 13.1 Mål for beredskapsarbeidet
    2. 13.2 Strategi
  14. 14 Plan for oppfølging
    1. 14.1 Anvendelse av kunnskap fra helhetlig risiko og sårbarhetsanalyse
    2. 14.2 Oppfølging av hendelser med høy risiko
    3. 14.3 Egenberedskap
    4. 14.4 Utvikle grunnberedskap
    5. 14.5 Sikkerhetspolitisk krise
    6. 14.6 Klimaendringene
  15. 15 Referanseliste
  16. 16 Vedlegg

6 Vurdering av risiko - metode

I vurderingen av risiko er det tatt utgangspunkt i DSBs veileder for helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse. Arbeidsgruppene benyttet analyseskjema fra veilederen. Analysene fra 2022 er ført over i nytt skjema for å ha best mulig sammenligning og helhet i fremstilling av sammenstilt ROS. Analyseskjema for hver av de 24 hendelsene ligger vedlagt rapporten (vedlegg 1).

For å komme frem til en vurdert risiko for hver hendelse, ble det tatt utgangspunkt i produktet av sannsynlighet og konsekvens (sannsynlighet x konsekvens = risiko), som er en vanlig måte å fremstille risiko. Dette produktet ble så vurdert ut ifra sårbarheten, som ble vurdert i hendelsen, og usikkerhet.

Det er gjort unntak for hendelsene Pågående livstruende vold og Sikkerhetspolitisk krise. Felles for disse hendelsene er at det står gjerningsperson(er) bak. De har et formål og i de fleste tilfelle er det foretatt en planlegging som har som mål at hendelsen ikke er forutsigbar. Derfor benytter mange som jobber med risikoanalyser av slike hendelser, en annen metode for vurdering av sannsynlighet. Litt forenklet kan vi si; Har vi en verdi (samfunnsverdiene) vi vil beskytte og det samtidig er sårbarheter som gjør det mulig å skade verdien, er det sannsynlig at det vil skje når det er identifisert en trusselaktør som vil skade den aktuelle verdien. Trusselen er det politiet (PST), Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) og forsvaret (E-tjenesten), som vurderer. For disse to hendelsene er konsekvensene vurdert mot sårbarhet og åpen nasjonal trusselvurdering.

Nærmere beskrivelse av metoden for å vurdere risiko i denne analysen er beskrevet i vedlegg 2.